SARAH WILLAND, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2.

63 ansatte har fått sluttpakke i TV 2. Antyder ny runde med frivillige løsninger - går ikke rett på oppsigelser

Nå må TV 2-ansatte vente en liten uke før strategien for «TV 2 i 2020» - og de endelige kuttplanene - legges fram.

- 63 ansatte har fått innvilget sluttpakke i TV 2. Vi er glade for at så mange har valgt å benytte seg av det første, åpne tilbudet, og at vi har kommet så langt med frivillige løsninger nå. 

Det sier Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, til Medier24

Fredag morgen gikk samme informasjon ut til ansatte i mediehuset.

Inkludert den klare beskjeden om at nedbemanningen på ingen måte er i mål:

- Det vil være et ytterligere behov for å redusere antall ansatte i TV 2. Men konkret hvor mange og hvordan det blir organisert, vil vi komme tilbake når strategien legges fram torsdag 29. september, sier Willand.

> LES MER om strategien fra vårens presentasjon: Derfor må TV 2 kutte 350 millioner kroner. Og lage norsk innhold som skal selge Sumo

 

Noen fikk avslag

Kommunikasjonsdirektøren opplyser også på spørsmål fra Medier24 at noen fikk avslag på sine søknader om sluttpakke:

- Det er et lite antall, en håndfull søknader, som vi har måttet si nei til. Det handler om at det er nøkkelkompetanse, stillinger som vi hadde måtte erstattet.

- Hvordan har ansatte taklet det?

- Det er klart at når man har kommet så langt at man har søkt om en sluttpakke, så ønsker man å få den innvilget. Men vi har vært tydelig hele veien på at dette er en rett vi har forbeholdt oss. Og disse ansatte har valgt å fortsette - ingen av dem har sagt opp, sier Willand.

Ikke i mål med nedbemanning

- 63 sluttpakker er et betydelig antall. Hvordan er dere fornøyd med det?

- Jeg tror det var riktig at vi gikk ut så tidlig med et åpent tilbud. Og at såpass mange som 63 benytter seg av det, tror jeg vi skal si oss fornøyd med, sier Sarah Willand.

Men 63 sluttavtaler er likevel ikke nok, understreker TV 2.

Kanalen antydet i vår et behov for å spare 350 millioner kroner fram mot 2020. Selv om alt ikke kan tas med nedbemanning, er det spekulert i at mellom 100 og 200 ansatte må gå fra kanalen - i tillegg til en omfattende omorganisering og ny strategi.

Willand bekrefter at mediehuset ikke er i mål med nedbemanningen, men vil ikke nå si noe om hvordan og hvor omfattende den endelige runden vil bli.

Annet enn at hun antyder at det vil bli nye runder med sluttpakker og frivillige løsninger: TV 2 går etter alt å dømme ikke rett på oppsigelser og styrte løsninger etter at strategien legges fram kommende torsdag.

- Det er naturlig at vi nå setter oss ned med tillitsvalgte og diskuterer hvordan vi går videre i den neste fasen, når vi vet hvordan innretningen blir og vi ser hvor det er overtallighet, sier Willand.

- Vår målsetting er fortsatt å komme i mål med frivillige løsninger.

- Ingen krisestemning i TV 2

Torsdag 29. september kommer altså planen for å levere på strategien «TV 2 i 2020». Ifølge Willand blir det ikke nok en foreløpig melding - når torsdagen kommer, får de ansatte vite hva som faktisk skal skje:

- Vi har noen tydelige målsettinger på inntekter, nye områder og et kostnadsmål på 350 millioner kroner. Det vi melder tilbake om 29. september er helt konkret hvordan vi jobber for å oppnå det målet fram mot 2020.

Etter sommeren har det vært mye negativ oppmerksomhet om TV 2, både i form av seertall, dårlig reklamesalg under og etter OL og pressen har nærmest sett kriser på hver en tue.

Den opplevelse av å være i krise kjenner TV 2-ledelsen seg ikke igjen i.

- Men det har vært spekulert i røde tall for 2016. Vil dere si noe om det?

- Vi kommenterer ikke på løpende resultater - det gjør vi ikke. Samtidig: Ser du på 2020-prosessen, så er ikke det kortsiktige mål som er viktig, sier Willand.

- Kjenner man seg igjen i beskrivelsen av at det er krise i TV 2?

- Nei, vi gjør ikke det. TV 2 har lenge vært forskånet for de samme rundene som andre i mediebransjen har gått gjennom de siste årene. Nå må vi også ruste oss for å møte framtidas utfordringer.

- Men føler dere at det er «KRISE» i pressen hele tida nå?

- Vi er jo glad for at det er stor interesse for TV 2! Men vi opplever at vi leverer gode resultater redaksjonelt - gjennom OL, tidenes sportssommer med EM og Tour de France, og vi opplever ikke noen hverdag i krise. Vi opplever at vi står i en omstilling hvor vi skal ruste oss for de utfordringene vi møter, sier Willand.

LES MER: 

Pengene renner ut og altfor lite kommer inn: I dag går TV 2 inn i tidenes tøffeste skjebneuker

Krisetall for TV 2 i august gjør at mediehuset fremskynder kutt-planer

Slik blir høsten: Ny moro og gammel kjærlighet for TV 2 i jakten på seerne

Er det bare penger eller direkte statsstøtte som er godt nok? Nei, antyder Olav Sandnes – etter dagens serierunde i spillet om TV 2

Til toppen