(Faksimiler: DN forrige uke - Aftenpostens forside mandag denne uka).

Aftenposten bommet med 650 prosent på forsida. Mens DN forvekslet 55 millioner med 3,6 milliarder

ET SPARK BAK: Lærerstudenter må ha 4 i matte for å slippe til. Hvilke krav bør vi stille til journalister?

At norske aviser gjør feil, skjer stadig. Kanskje særlig når vi snakker om tall.

Men den siste uka har to av landets største aviser gjort større blemmer enn normalt.

Mandag meldte Aftenposten på forsida at det var kommet 8230 syrere til Norge hittil i år, på familiegjenforening.

Dette viste seg imidlertid å være feil - for som det helt riktig stod å lese inne i selve avisa, var dette tallet for familiegjenforening fra alle nasjonaliteter.

gardsblogg

Det riktig tallet for syriske familiegjenforeninger var 1096 personer.

Med andre ord bommet Aftenposten med 650 prosent på forsida i går.

Omtrent like stor forskjell på størrelsen til mandagens forside og den lille rettelsen på side 8 i tirsdagsavisen.

QUIZ: Kan du se rettelsen?
QUIZ: Kan du se rettelsen?

Dagens Næringsliv leste feil regnskap

Aftenpostens forsideblemme er imidlertid ikke den største blemmen vi har sett den siste uka.

Onsdag 10. august skrev DN nemlig om «Snuoperasjon for Gresvig», og melder at omstruktureringen i sportskonsernet går bra.

Og viser til et regnskap med 55 millioner i omsetning, og hele 54,6 millioner kroner i driftsresultat.

55 millioner kroner er som kjent ikke mer enn en middels stor Rema-butikk på Toten omsetter for. Og nesten hele omsetning i resultat?

Nei, dette er riktig nok helt galt:

Her har DN lest morregnskapet og ikke konsernregnskapet til Gresvig Retail Group AS.

DNs mildt sagt misvisende Gresvig-omtale står fortsatt å lese på nett i sin opprinnelige form.
DNs mildt sagt misvisende Gresvig-omtale står fortsatt å lese på nett i sin opprinnelige form.

Bommet med 6455 prosent

Den korrekte omsetningen i fjor var 3,6 milliarder kroner, ikke 55 millioner.

Feilen er så stor at det knapt nok gir mening å regne prosent, men DN var altså her 6455 prosent unna det riktige svaret.

RETTER OG BEKLAGER: Medier24 kom i skade for å se litt raskt på konsernregnskapet. I første versjon av denne saken, viste vi til regnskapet for feil år i vår gjennomgåelse. Altså ble det feil da Medier24 skulle prøve å rette opp. Grunnet blindhet og menneskelig svikt stod det først å lese 3,9 milliarder kroner her, mens det rette skal være 3,6 milliarder. Medier24 beklager!

Så langt alt vel. Men feilen er vel forlengst rettet, saken oppdatert og ny regnskapsomtale på plass?

Nei, på ingen måte. DN har ingen omtale av ordet «Gresvig» siden denne saken. Og originalen står fortsatt å lese på nett.

Skjerpings

Dette er ikke verdens største eller viktigste saker, og alle kan vi gjøre slike feil.

Dessverre for Aftenposten og DN er det dem som tilfeldigvis blir gjenstand for oppmerksomheten denne gang.

Men når talltullet blir så stort må det være lov å si skjerpings!

aftenposten rettelse 2

Når Aftenposten bommer fundamentalt på forsiden, må det være å forvente at rettelsen kanskje er litt større. Og dessuten bør den vel inneholde ordet «beklagelse» eller «rettelse» med en erkjennelse av ansvar, ikke bare en passiv konstatering av at noen har gjort feil.

Og når næringslivsredaksjonen Dagens Næringsliv stryker på regnskapsforståelse i alle ledd, må man som minimum forvente at det blir rettet.

  • OPPDATERT TIRSDAG KVELD: Nå har DN rettet sin omtale av Gresvig-regnskapet, med en helt ny sak
Til toppen