Schibsted-topp Torry Pedersen og Amedias konsernsjef Are Stokstad - her under åpningen av Amedias nye lokaler i det gamle VG-huset, vinteren 2016.

Amedia velger Google foran Schibsted - sier nei til norsk samarbeid på annonseteknologi

- Avtalen med Google er fleksibel og gir et potensial for inntektsvekst. Det vil bidra til å styrke vår redaksjonelle slagkraft og kommersielle attraktivitet, sier konsernsjef Are Stokstad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedia inngår avtale med Google om leveranse av ny annonseteknologi.

Teknologien vil bli implementert i løpet av våren og innebærer at Amedia i kombinasjon med egne brukerdata vil kunne tilby annonsørene et enda mer kraftfullt produkt i lokalmarkedet, opplyser konsernet i en pressemelding.

Lokalavisgruppen har brukt nesten ett år på å velge partner for programmatisk reklameteknologi og velger nå bort et eventuelt norsk samarbeid med Schibsted, som også Polaris Media har blitt med på. 

– Amedia har valgt Google som teknologileverandør da dette gir oss både tilgang til deres ledende teknologi og mulighet til å komme raskt ut i markedet med nye slagkraftige produkter. Vi er svært glade for at avtalen nå er på plass og at vi allerede ved påsketider kan ta i bruk den mest effektive løsningen det er mulig å tilby annonsørene for programmatisk annonsesalg.

– Dette vil styrke oss ytterligere og øke vår attraktivitet og konkurransekraft som digital annonsekanal, opplyser konsernsjef Are Stokstad i pressemeldingen.

I pressemeldingen skriver Amedia at det har vært avgjørende for de å få på plass en teknologisk løsning som gjør det mulig å levere på det annonsekundene etterspør, få utnyttet den unike posisjonen konsernets mediehus har i lokalmarkedene, og få dette ut i markedet så raskt og enkelt som mulig slik at Amedia kan møte denne etterspørselen, skriver de:

– Vi søker hele tiden samarbeidsløsninger som understøtter våre lokale mediers utvikling. Den teknologiavtalen vi har inngått med Google er fleksibel og gir et potensial for inntektsvekst. Det vil bidra til å styrke vår redaksjonelle slagkraft og kommersielle attraktivitet. 

Snakker om godt vær og andre samarbeid

Mediekonsernet avviser samtidig ikke andre samarbeid med Schibsted eller resten av den norske mediebransjen:

– Det er behov for et økt samarbeid mellom norske publisister som går utover det rent teknologiske. Denne avtalen er ikke til hinder for å utvikle et slikt samarbeid med alle norske publisister framover, sier Stokstad.

Amedia skriver at de - uavhengig av beslutningen om å velge Google som teknisk leverandør - har en god dialog med Schibsted om fremtidig samarbeid av både teknisk og kommersiell karakter.

Samtalene med Schibsted har vært langt mer omfattende enn den rene teknologiske løsningen med Google Amedia nå har valgt.

– Amedia deler fortsatt Schibsteds ønske om et utvidet samarbeid mellom norsk publisister og vi vil bidra aktivt til dette også fremover, avslutter Stokstad i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS