Annonseinntektene stuper for Polaris. Skal kutte og «forbedre» med 300 millioner kroner - 20 prosent av kostnadene

Halvparten skal få effekt allerede neste år - det meste gjennom nedbemanninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Polaris Media ASA offentliggjorde torsdag morgen resultatene for årets 2. kvartal.

Og etter at konsernet leverte bedre enn markedet i fjor, har markedet i år tatt igjen Trøndelag og kysten nordover.

Sammenlignet med andre kvartal i fjor, er dette den dystre utviklingen for Polaris:

  • Annonseinntektene svikter totalt med 12 prosent.
  • På papir svikter det med 10 prosent.
  • Digitale annonseinntekter faller hele 15 prosent.

Lyspunktet for Polaris så langt i år er at abonnementsinntektene øker, med 4 prosent og 5 millioner kroner i kvartalet. Men på langt nær nok til å demme opp for fallende annonseinntekter.

Driftsresultatet (EBITDA) for andre kvartal er likevel på akseptable 45 millioner kroner, som tilsvarer en margin på 11,3 prosent. Men det er like fullt godt under samme periode i fjor, da resultatet var på 56 millioner.

Varsler omfattende kutt

I en pressemelding torsdag morgen varsler konsernsjef Per Axel Koch omfattende kutt. Disse ble behandlet på styremøte i konsernet onsdag kveld, og det er tillyst allmøter i konsernet torsdag morgen.

Det er vedtatt «nye resultatforbedrende tiltak» på hele 300 millioner kroner, som skal realiseres innen 2020.

Det vil si at Polaris Media i teorien skal kutte hele 20 prosent av kostnadsbasen.

Imidlertid heter det i pressemeldingen at noe av dette skal være «inntektsforbedringer» som følge av satsninger innen annonse, brukermarked og siviltrykk.

Men som alltid når vi snakker om kostnadskutt, vil det hovedsakelig bli snakk om nedbemanning:

Styret har gitt en samlet ramme på 125 millioner kroner for å gjennomføre frivillig nedbemanning.

Powered by Labrador CMS