Britisk presseskandale: Frilanser fikk fiktive intervjuer og reportasjer på trykk i The Guardian

- Vi vil beklage overfor våre lesere, sier den seriøse britiske avisa etter avsløringene.

The Guardian fjerner nå 13 saker fra nettavisen, og redigerer på en rekke saker hvor enkelte sitater og opplysninger fjernes. Avisa legger også til fotnoter på saker fra den nå avslørte juksemakeren.

Dette etter at avisa har avdekket juks og fiktiv journalistikk fra frilanser Joseph Mayton.

Avisa forteller selv om saken torsdag, og beskriver hvordan den startet med at kilder varslet til avisa om intervjuer som kom på trykk, uten at de var intervjuet. 

Med andre ord hadde journalisten bare funnet opp dette, ifølge avisa.

Mayton selv skal ha benektet jukset, men The Guardian satte egne faktasjekkere på saken for å sjekke alle saker frilanseren har levert mellom 2009 og 2016 - nærmere 60 nyhetssaker og kommentarer. En rekke kilder og intervjuer kunne ikke verifiseres, og flere avviste at de hadde blitt intervjuet.

Redaktør Lee Glendinning beklager hendelsene sterkt, og prøver å forklare hvordan det kan ha skjedd. Hun avslutter også med en klokkeklar beklagelse:

We want to apologize to those people whose words were misrepresented or falsified. We also want to say sorry to you, our readers, for the errors that have been made here, and hope that it has not compromised the trust you place in the Guardian. We assure you we will do better.

Til toppen