VISER FRAM LABRADOR: Jan Thoresen, digital redaktør i Aller Media - Jon Reidar Hammerfjeld, utviklingsdirektør i Publish Lab - og daglig leder Tor Kristian Flage. (Foto: Gard L. Michalsen)

Dagbladet og TV 2 har laget en nettavisløsning så enkel at selv journalister kan bruke den

Først lagde Dagbladet et CMS som var godt nok for seg selv. Så kom TV 2 på laget. Nå vil Publish Lab ta Labrador ut i verden og selge det.

- Vi måtte bemanne opp desken for å bytte system. Og sånn kunne vi ikke ha det.

Slik beskriver Jon Reidar Hammerfjeld, i dag utviklingsdirektør i Publish Lab, situasjonen for Dagbladet.no i 2006.

Redaksjonen jobbet på et egetutviklet publiseringssystem, som hadde fått navnet Bulldog.

Men det var ikke godt nok, og flere alternativer ble vurdert. Problemet var at alle var mer kompliserte enn det Dagbladet hadde laget selv.

Så de lagde i stedet et nytt, nok en gang fra grunnen av. Og kalte det Labrador.

Verdens første WYSIWYG publiseringssystem for nettaviser, altså what you see is what you get, omtaler de selv det som. Noe som «resten av avis-Norge» har fått de seneste åra med den omfattende tilleggsløsningen Dr. Front. 

WYSIWYG vil si at journalister kan skrive rett inn i den ferdige artikkelen, slik den blir seende ut - og ikke i et komplisert, formbasert tekstverktøy.

Litt som forskjellen på å jobbe i DOS og Microsoft Word, for å bruke en halgod sammenligning.

Eller som Jan Thoresen, digitalredaktør i Aller Media, sier det:

- Vi har tatt ned terskelen for å ta i bruk systemet, slik at også de som ikke jobber mot nett, kan bruke det. Om du er TV-reporter eller nettjournalist, så kan alle levere saken helt ferdig, sier han.

  • SE FILM: Et lite minutts forsmak på hvordan Labrador ser ut. 

Publish Lab viser fram Labrador

Posted by Medier24.com on 14. juni 2016

Fra eget system til hyllevare

For den som kjenner for eksempel bloggverktøyet Medium.com, ser det ikke helt ulikt ut, når Dagblad- og Aller-gjengen beskriver og viser hvordan Labrador fungerer for en journalist.

Og nå vil de ta denne opplevelsen ut til flere:

Siden første versjon av Labrador kom, har systet gradvis blitt utviklet og forenklet. For fem år siden skilte Dagbladet ut virksomheten i Publish Lab AS.

I 2013 kom TV 2 inn på eiersida, med 50 prosent av selskapet. Selskapet er med andre ord nå blitt en «joint venture» for konkurrentene Aller Media og Egmont. Og sammen har de utviklet Labrador 2.5, som siste versjon lyder.

- Nå har vi klar den første, kommersielle versjonen av systemet, sier Hammerfjeld.

- Men dette er langtfra det eneste på markedet. Hva er fordelen med Labrador?

- Det er et system som er utviklet av og for redaksjonen. Initativet kom fra journalister som trengte et effektivt system å jobbe i. Og så er det laget av noen usedvanlige dyktige utviklere, som har omsatt ideene fra serviett-stadiet til ferdig system, sier Tor-Kristian Flage, daglig leder i Publish Lab.

- Dessuten er det et webbasert system, som ikke innebærer noe administrasjon eller installasjon på alle brukernes egne maskiner, legger han til.

Dagblad-gjengen understreker også den nevnte arbeidsprosessen, det enkle og visuelle:

- Labrador gir alt fokus på det kreative arbeidet: Bygge saken og innholdet. Ikke fikle med teknikken. Dette er for å skrive og presentere journalistikk, alt annet er bare i veien, mener Jan Thoresen.

VIL SELGE LABRADOR: Jan Thoresen, Tor Kristian Flage og Jon Reidar Hammerfjeld.
VIL SELGE LABRADOR: Jan Thoresen, Tor Kristian Flage og Jon Reidar Hammerfjeld. Bilde:

Skalerbart - og snart skybasert

Alt det som er «i veien», er selvsagt under panseret, understreker Publish Lab. Labrador er utviklet på og rundt serverparker som i dag huser Dagbladet.no, TV2.no og dermed 11-12 millioner sidevisninger om dagen - og er dermed rigget for stor trafikk.

Tor Kristian Flage mener systemet er utviklet slik at du ikke trenger back-end-utviklere for å bruke og tilpasse løsningen for ditt nettsted, kun front-end. Sagt litt enklere; det holder å bruke noen som kan HTML, CSS og Javascript, ikke PHP.

Men hvem er målgruppen, hvem blir kundene?

Noen skal allerede være på vei, uten at selskapet vil røpe det i dag.

- Jeg tror alle som har fra én journalist, til store nettaviser, er aktuelle kunder. De som har byttet, har spart både tid og penger, sier Jan Thoresen.

- Dette er en profesjonell løsning for nettaviser som har omsetning, det er ikke for borettslag. Dette er spisset for nettavisproduksjon, understreker han.

Hva det å spare penger vil si i pris, kan de heller ikke røpe riktig ennå.

Men målet er å lage noe som er riktig så enkelt å ta i bruk og bestille.

- Å sette opp en ny nettavis i Labrador tar i teorien to minutter, sier Hammerfjeld.

- Hvor er målet - at jeg skal kunne gå på nett, bestille løsningen og betale med kredittkort, så er jeg igang?

- Vi er ikke helt der ennå, men en skybasert løsning som det er målet, det er dit vi er på vei, svarer utviklingsdirektøren.

Autodesking og algoritmer

For den som følger med i mediebransjen, er Labrador ikke den eneste nettavisplattformen som er på vei. Schibsted holder også på å rulle ut Schibsted Media Platform til sine mediehus, og det kan du lese mer om senere denne uka på Medier24. Mediegiganten har også forsiktig antydet og invitert «resten av bransjen» til å bruke systemet, uten å si hva det vil bety i praksis.

Jan Thoresen understreker at Publish Lab ikke ønsker å sammenligne Labrador med Schibsted Media Platform.

- For det første så vet vi ikke hvordan det blir - det er ikke lansert utad ennå. Og de er heller ikke «gått kommersielt», sier Thoresen.

Men uten en direkte sammenligning, så legger Thoresen vekt på at Labrador også har både automatiske forsider - og algoritmestyrt desking.

- Vi jobber nå for å sette opp en algoritmestyring, og kunne bruke det på hele eller deler av forsidene. Du kan algoritmestyre, ha en automatisk desket forside - og du kan samtidig deske så mye du vil manuelt. Systemet er også laget for både personalisering, paywalls, ja: Det du ønsker å putte inn i det, sier han.

Til toppen