Erik Waatland mener det går for tregt med betaling for enkeltartikler i mediebransjen. Her er Amedia sin berømte betalingsmur. (Faksimile)

Det er over 20 år siden norske aviser kom på nett, men fortsatt klarer vi ikke å selge enkeltartikler eller dagspass

KOMMENTAR: Hvem er vi, folkens? Haren eller skilpadda? Nå går det for tregt her!

Søkke ta, så frustrerende!

Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen gikk ut på Facebook i går kveld og skrøt av at de hadde en spesielt god sak på fronten i dag.

Naturlig nok ble jeg nysgjerrig, siden avisen ikke la den ut digitalt (må jo vente på papiret, skal man tro).

I dag forteller den samme redaktøren:

«Sterk sak som igjen viser hvordan det står til i kriminalomsorgen her i vest. Løs et abo for å lese alt».

Bra sak! Godt journalistisk håndverk… tror jeg. For når jeg trykka på saken, kom Amedia sin betalingsmur opp med:

«Vil du lese denne og andre eksklusive saker på nett? Nå får du 8 uker til kr 99!».

Åtte uker? Jeg vil ha én sak, akkurat denne saken, ikke et hav av ferske nyheter fra Bergen.

Jeg betviler ikke at den tabloide lillebroren i Hordaland klarer å lage godt innhold for innbyggerne sine, men som trønder i Oslo interesserer jeg meg ikke for regntunge nyheter fra Bergen.

Jeg har med andre ord ikke behov for abonnement.

ERIK WAATLAND, journalist i Medier24.
ERIK WAATLAND, journalist i Medier24. Bilde:

Men selv om jeg tjener rimelig dårlig her i Medier24, har jeg alltids noen hundrelapper til overs som jeg ønsker å bruke på god journalistikk. For såpass medienerd er jeg, at en godt løst sak er en godt løst sak, samme hvor.

Kjære redaktører. Betalingsløsningene er der – det er bare å begynne å implementere dem. Morgenbladet har Partikkel og Oslo Business Memo har SMS-betaling. Thin har også utviklet en fungerende løsning for sin Newsflow-plattform. 

Når norske banker har verdensmesterskap i å utvikle enkle app-løsninger for betaling, som Vipps eller mCash, hvorfor snakker dere ikke sammen?

Arroganse? Ikke vet jeg.

Mediene må ta betalt for journalistikken, noe nettopp Amedia har lyktes med.

Det må likevel være mulig å undres over at nettopp Bergensavisen, som har vært sterk på løssalg, ikke klarer å få opp et dagspass som fungerer.

I stedet blir det en høy og mørk mur som ekskluderer nye lesere - som dessverre minner mest om det fengselet jeg aldri fikk lest om i Bergensavisen.

Ohh, the irony!

Til toppen