PER VALEBROKK, ansvarlig redaktør og direktør for E24 Dine Penger. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

- Det kan være en idé å tørke litt støv i krokene hos MBL. Nok en gang har de glemt E24 i lesertallene

- Kan ikke forestille meg at MBL ville glemt Nationen eller Morgenbladet, skriver Per Valebrokk. Og gleder seg over lesertallene - særlig målt mot Dagens Næringsliv.

  • PER VALEBROKK, ansvarlig redaktør og direktør i E24 Dine Penger

Opprinnelig publisert på Valebrokks Facebook-vegg, og gjengitt etter avtale.

 

 

Det kan være en idé å tørke litt støv i krokene hos Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Der i gården glemmer de et av Norges største nettsteder.

Denne uken slapp MBL ferske lesertall for mediehusene. For mange tradisjonsrike medier er trenden ikke til å ta feil av. Leserne faller fra og det er krevende å få dem med over digitalt.

Det er bare å høre på NRKs avisrunde hver morgen for å skjønne at enkelte i media fremdeles synes papiravisen er litt ekstra viktig.

Mer underlig er det at MBL ser ut til å mene det samme.

For det var ikke spor av E24s lesertall i MBLs oversikt, til tross for at vi er et av Norges største nettsteder.

Dermed fikk ingen med seg hvordan utviklingen har vært hos oss.
Hos MBL forsikrer de meg om at dette er en «glipp» av «uforklarlige årsaker».

Det er i så fall en glipp som har skjedd hver gang lesertallene har blitt offentliggjort det siste halvannet året.

Jeg kan ikke forestille meg at MBL ville glemt eksempelvis Nationen (E24 har ti ganger så mange lesere på nett) eller Morgenbladet (E24 har 24 ganger så mange digitale lesere).

Vi skulle gjerne vært med i MBLs oversikt i går. For i motsetning til de fleste har vi mange grunner til å smile over utviklingen i lesertallene.

Her er noen av dem:

  • E24 har passert Dagens Næringsliv i antall lesere på desktop, dette har vært et mål for oss i mange år. En viktig milepæl er nådd.

  • mobil passerte vi DN i antall lesere allerede på vårparten. Forspranget har økt siden den gang. Vi har nå 20 prosent flere lesere på mobil enn vår hovedkonkurrent.

  • Vi har tre ganger så mange daglige lesere på desktop som Hegnar.no

Hvis papir er litt ekstra stas, så er dette kanskje ikke så viktig.

Men for oss i E24 er dette grunn til å feire.

Så gjenstår det å se om MBL husker å ta med en av de største vinnerne i lesermarkedet neste gang.

- Skal skjerpe oss

I kommentarfeltet på Facebook, som også er interessant, beklager MBL ved fagsjef Geir Engen glippen:

‪- Gratulerer med gode tall. Beklager at dere ikke var med på listene som ble lagt ut. Skjønner ikke helt hvorfor dere var falt ut, men vi skal få dere inn i regnearket og skjerpe oss til neste gang.

Det kan være en idé å tørke litt støv i krokene hos Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Der i gården glemmer de et av...

Posted by Per Valebrokk on 21. september 2016

Til toppen