(Faksimile: Første utgave av nye «Rix» onsdag).

Ekstra blir til «Rix» - Amedia relanserer papiravisen som bare fins på pdf

Nytt design og «justert innholdskonsept». Godt lest, ifølge Amedias egne undersøkelser.

eAvisen Ekstra har byttet navn til Rix, melder Amedia onsdag, samme dag som den nye «avisen» er å finne i alle Amedias eAvis-apper.

Ekstra ble lansert i fjor som en nasjonal, digital eAvis, dog med et utseende og rigg akkurat som en papiravis.

– Navnebyttet er gjort for å tydeliggjøre hvorfor vi utgir Ekstra: Å oppdatere deg på dagsaktuelle nyheter fra inn- og utland, samt gi deg fordypningsstoff i form av bakgrunns- og kunnskapsartikler, sier konserndirektør Mari Velsand i en melding på Amedia.no.

- Vi har «pusset opp» produktet ved å endre navn, layout og justere litt på innholdet - i tråd med de tilbakemeldingene vi har fått fra leserne, sier hun. 

Slik så «ekstra» ut da den ble lansert i fjor. 
Slik så «ekstra» ut da den ble lansert i fjor. 

LES OGSÅ tidligere saker om satsingen: 

«Det beste» fra lokalavisene og nyhetsbyrå

Da avisen ble lansert i fjor, skulle det være en avis med «det beste innholdet fra konsernets 62 aviser og Avisenes Nyhetsbyrå, NTB-artikler og stoff fra forskning.no».

Slik skal det fortsatt være, men nå med ny layout og et mer tilpasset lesemønster, ifølge Magne Storedal - sjefredaktør i Romerikes Blad og ansvarlig redaktør for Rix:

– I motsetning til på papir konsumeres artiklene i e-aviser i mye større grad en etter en på disse plattformene. Du blar ikke på samme måte i en e-avis som i en papiravis. Vi har utviklet et design som er tilpasset dette lesemønsteret. Ved å rydde mer rom til de store sakene, er ambisjonen å gjøre Rix enklere å navigere i, sier avisens ansvarlige redaktør.

«Betydelig økning» i lesingen

Ifølge konserndirektør Velsand blir produktet godt tatt i mot:

- Fortsatt foretrekker svært mange av leserne våre et redigert produkt. Gjennom Rix får de et tilleggsprodukt som dekker behovet for nasjonale og internasjonale nyheter, i tillegg til at de får gode saker fra hele landet, sier hun. 

Ifølge «Afakta», konsernets egne lesermålinger, leser nå nesten 30 prosent av konsernets abonnenter den nasjonale eAvisa.

Ifølge målingene - som er basert på meningsmålinger og altså ingen teknisk måling av reell bruk - leser mer enn annenhver av de som leser en av Amedias lokalaviser som eAvis, også Ekstra. Eller Rix, som den nå heter.

- Dermed er dette blitt et produkt av betydelig størrelse for Amedia. Vi tenker at dette er et verdifullt bevarings- og tilleggsprodukt, som øker verdien av et lokalavisabonnement, sier Mari Velsand. 

Til toppen