1993-modellene Christoffer Omberg (t.v) og Marius Røed Wang satser offensivt med Oslo Business Forum 17. november. (Foto: Oslo Business Forum)

Er all PR god PR? Ja, i hvert fall for Oslo Business Forum. En viral hit på jakt etter «why» ga dem en halv million kroner i billettsalg

To ferske BI-kandidater henter Sir Alex Ferguson til Norge. Og nå har de regnet hjem kostnaden: 600 billetter solgt og konferansen har nådd sitt purpose.

Hvis du var til stede på sosiale medier for noen uker siden, var det relativt vanskelig å unngå filmen på Oslo Business Forums Facebook-side med konsulentene fra Brainwells som snakket om millenials på jakt etter selskapets why og purpose.

Filmen tok helt av i sosiale medier og fikk tusenvis av delinger, likes og kommentarer.

Dessverre for konsulentene var det meste av engasjementet sarkastisk.

Men effekten for Oslo Business Forum ble likevel god:

- Før dette skjedde, hadde vi knapt solgt én billett på en hel uke, sier Christoffer Omberg (23) og Marius Røed Wang (22) til Medier24.

- I uka etter denne filmen gikk billettsalget til værs igjen. Vi omsatte for nesten en halv million kroner på sju dager!

Brainwells

Bedriftene i dag er nødt til å ha en hensikt mer enn bare å tjene penger, mener Even og Kristine i Brainwells.

Posted by Oslo Business Forum on 5. september 2016

- Fikk ufortjent mye tyn, de er veldig flinke

Oslo Business Forum arrangeres for første gang i Oslo konserthus 17. november, og de to ferske BI-kandidatene slår ordentlig til når de først lager en konferanse:

Manchester Uniteds legendariske leder og manager Alex Ferguson topper konferansen, med andre navn som Øystein Stray Spetalen og Hanne Kristin Rohde på plakaten.

For å bygge opp merkevaren og konferansen i sosiale medier, har de blant annet publisert små, tekstede videosnutter med næringslivsledere som Hans Geelmuyden, nå nettopp Egmont-sjef Steffen Kragh - og så de to nevnte konsulentene fra det lille norske firmaet Brainwells.

Da videoen først ble publisert, skapte den umiddelbart lite engasjement.

OBF-gründerne Marius og Christoffer gikk samme dag på vei inn i et interjvu med selveste Ole Gunnar Solskjær. Der var de i noen timer, og på vei ut derfra eksploderte det på mobiltelefonene deres.

- Vi fikk meldinger om at det kokte i sosiale medier, og det stoppet liksom ikke. På det meste hadde vi fem delinger i minuttet. Det tok helt av...

- Hva tenkte dere da - at dette var positivt eller negativt?

- Akkurat da var vi kanskje litt bekymret for hvordan dette ville påvirke merkevaren vår, og det var vårt første møte med sosiale medier på denne måten - og hvordan en i utgangspunktet positiv sak kan bli vinklet så negativt, sier de.

- Heldigvis fikk vi mye råd og hjelp på veien, også fra media, på hvordan vi skulle håndtere dette. Akkurat der og da blir det vanskelig å begynne å forsvare seg, og i etterkant ser vi selvsagt også litt av humoren i dette, sier Christoffer.

> LES OGSÅ på Medier24 - kritikk av Oslo Business Forums teksting av videosnuttene: Det er ikke nok å ha et tydelig purpose. Du bør helst kunne bokstavene også

- Hva med konsulentene i Brainwells, har dere hatt dialog med dem?

- De har fått gjennomgå, og kanskje litt for mye. Dette ble kanskje en feil setting, vi lagde filmen på en travel dag og disse to er vant til å jobbe internasjonalt. Derfor brukte de også mye engelsk, sier Marius, og legger til:

- Vi har snakket med dem i etterkant, og i dag kan de også smile litt av det. Selv om det ble veldig mye tyn mens det stod på. De er faktisk veldig dyktige.

Brainwells kommenterte filmen slik mens det stod på som verst.
Brainwells kommenterte filmen slik mens det stod på som verst.

Ville skille seg ut

Ved hjelp av purpose og why klarte altså Oslo Business Forum å bli synlige i sosiale medier, og det ga dem en solid respons.

Nettopp det å bli synlige og skille seg ut var også viktig for dem, da de bestemte seg for å etablere en helt ny konferanse.

Under studietida på BI i Oslo har begge vært aktive i både studentverv og arrangementer.

Fram til det punkt der gutta skjønte at egne ambisjoner overgikk hva som var mulig innenfor rammene og økonomien til en studentorganisasjon.

Det ble i fjor høst starten på det som nå er Oslo Business Forum. Og som i vår altså fikk bekreftet fotball-legenden Sir Alex Fergusen som spiss.

Alex Ferguson løfter ett av mange trofeer han har vunnet. (Foto: REUTERS / Yuriko Nakao (JAPAN) / SCANPIX)
Alex Ferguson løfter ett av mange trofeer han har vunnet. (Foto: REUTERS / Yuriko Nakao (JAPAN) / SCANPIX) Foto: REUTERS / Yuriko Nakao (JAPAN

- Hvorfor Alex Fergusen - og hva er egentlig deres «why»?

- Det fins en jungel av konferanse for ledere i dag, og vi skjønte at vi måtte skille oss ut fra første stund. Da ble Ferguson en naturlig ambisjon - han er en av de mest suksessfulle lederne verden har sett gjennom flere tiår, og vi visste at det ville garantere at vi skilte oss ut.

- Hva skal han snakke om?

- Tittelen på foredraget hans er «Creating a Winning Organization for the Long-Term». Han satt 26 år i managerstolen, og og snakker om hvordan han bygget organisasjonen, ikke bare laget, men hele klubben rundt. Ferguson snakker også om adapting to change, hvordan man kan tilpasse seg endringer, sier Christoffer.

- Det som er godt for ligagull ett år, holder nemlig ikke for det neste år. Man må alltid utvikle seg. Og så var han også tydelig på at ingen er større enn laget. Ferguson sjokkerte ofte ved å kvitte seg med store stjerner, men kom likevel tilbake som en vinner.

Hør også podkasten Inkubatoren, hvor gutta forteller mer om bakgrunnen til hvorfor de ville lage Oslo Business Forum - og hvordan de gikk fram:

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/272900308" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Inkubatoren.no: De lokket Sir Alex Ferguson til konferanse – solgte billetter for 500.000 på én uke

Konferansen koster 5995 kroner for seks timers konferanse, med andre ord en god timespris.

Så koster det også å få Ferguson til Norge. Og konferansen toppes også med navn som nevnte Hanne Kristin Rohde, Øystein Stray Spetalen - og Google Norge-sjef Jan Grønbech.

- Det er foreløpig litt svak kvinneandel her?

- Ja, men «årets overraskelse» i programmet kan nok bedre kvinneandelen noe!, svarer gutta kjapt. Og kommer dermed trolig innenfor «40 prosent»

Satset en halv million kroner hver

600 har meldt seg på så langt, og dermed er konferansen omtrent på break-even.

Men det er plass til flere, med 1400 seter i Oslo Konserthus.

Bak konferansen står foruten Christoffer og Marius flere gode hjelpere, og ikke minst en hel gjeng frivillige, mange tidligere studentkolleger fra BI.

Tidligere i år etablerte de to selskapet Walkover AS, som er arrangementsselskapet til konferansen. Da Alex Ferguson sa ja, bestemte gutta seg for å kjøre på og investere en halv million kroner hver i satsingen.

- Det er mye penger - er dette hentet fra egne lommer?

- Mange av vennene våre har gått en trygg vei ved å få seg jobb, investere i bolig og satse på en klassisk vei inn i arbeidslivet. Vi var kanskje på vei mot en klassisk A4-karriere, men bestemte oss for å satse alt vi hadde på dette i stedet. Pengene er investert med oppsparte sparepenger, forskudd på arv, samt noe lån, sier de.


- For å illustrere dette har min søster valgt å investere 500.000 kr i egenkapital til leilighet. Jeg leier leilighet, men har valgt å bruke alle pengene som var tiltenkt leilighet, for å satse på Oslo Business Forum. Vi har virkelig troen på dette prosjektet, forteller Christoffer.

Gutta har skutt inn pengene i Walkover AS, men kapitalforhøyelsen er fortsatt ikke registrert i Brønnøysundsregistrene.

- Dere har satset mye. Hvis dette går galt, får vi se dere på «Luksusfellen» da?

- Haha, nei, det tror jeg ikke. Nå ser det ut som dette kommer til å gå bra, og alt overskudd har vi lyst til å reinvestere i videre konferanser og arrangementer. Men skulle det ikke gå så bra, har vi uansett bygd opp vanvittige erfaringer og et godt fotfeste!

Om litt over en måned braker det altså løs - og med trege norske næringslivsledere, skal en ikke se bort fra at noen hundre påmeldinger til renner inn de neste ukene.

Men apropos suksess: Et viktig spørsmål gjenstår, når vi snakker om Alex Ferguson:

- Jo, altså... Han er jo kjent for å prate med en ganske utpreget skotsk aksent, har dere tenkt på det?

- Hehe, ja! Vi har pratet med managmentet om det, og han er også fullt klar over det selv. Han kommer til å prate slik at folk forstår det, sier Christoffer og Marius.

 

Til toppen