Oppkjøp og engangseffekter gir vekst - ellers nedgang
Omsetningen i konsernet 2. kvartalet tyder på en vekst på hele 40 millioner kroner, men det skyldes i stor grad engangseffekter og gevinster fra salg av TDN Finans og Intermedium - samt konsolidering av Morgenbladet inn i konsernregnskapet, etter at NHST kjøpte seg opp til 90,1 prosent i avisa.
Den underliggende veksten for sammenlignbar virksomhet i konsernet var 9 millioner kroner, 3 prosent, i andre kvartal.
For konsernets nasjonale og globale nyhetspublikasjoner viser sammenlignbar virksomhet en reduksjon på 6 millioner kroner.
Kvartalsrapporten forteller ellers om den samme trenden som de seneste åra: Konsernets nyhetspublikasjoner, både nasjonale og globale, leverer positive tall - men sviktende omsetning.
Motsatt så leverer Mynewsdesk omsetningsvekst, men fortsatt underskudd. Mens Nautisk forlag fortsatt går i minus.
Dagens Næringsliv var tidligere et eget forretningsområde, som i 2. kvartal er slått sammen med Morgenbladet til «Norwegian Publications».
Her er det tilsynelatende en omsetningsvekst på 12 millioner kroner i 2. kvartal, mot samme periode i fjor - men dette inkluderer 17 millioner kroner fra Morgenbladet. Det vil si at DNs omsetning fortsatt faller.
- Sammenlignbare tall er ikke omarbeidet, heter det i kvartalsrapporten.
Dermed er det vanskelig å se utviklingen for DN isolert sett, men NHST melder om noe bedre annonseutvikling - det vil si noe lavere fall - og fortsatt god utvikling på abonnementsinntekter, særlig digitalt.
Skjerper sparekravene
Og for å kunne levere positive tall framover, gjennomfører konsernet et omfattende spareprogram i år.
I kvartalsrapporten heter det at målsettingen er økt fra 60 millioner, til å spare hele 75 millioner kroner.
Blant annet har man inngått avtale med 35 personer som har sluttet eller vil slutte. Dette belastet konsernet med kostnader på 15 millioner kroner i 2. kvartal.
- Kostnads- og bemanningseffektene av dette vil ses i de kommende kvartalsrapporter, skriver NHST.