Etter krisestart på året og røde tall, ser det litt bedre ut for NHST og Dagens Næringsliv

Men veksten kommer fra engangseffekter og oppkjøp. Mediekonsernet øker kravene til eget spareprogram.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NHST Media Group AS publiserte før helga konsernets kvartalsrapport, som bærer bud om noe bedre tider enn første kvartal.

Da var både konsernet og flaggskipet Dagens Næringsliv i minus etter årets første måneder.

Nå kan konsernet vise til mer positive tall, og de røde tallene er borte både for 2. kvartal isolert sett, og første halvår samlet.

Omsetningen i kvartalet endte på 364 millioner kroner, med et driftsresultat på 25,8 millioner kroner.

Oppkjøp og engangseffekter gir vekst - ellers nedgang

Omsetningen i konsernet 2. kvartalet tyder på en vekst på hele 40 millioner kroner, men det skyldes i stor grad engangseffekter og gevinster fra salg av TDN Finans og Intermedium - samt konsolidering av Morgenbladet inn i konsernregnskapet, etter at NHST kjøpte seg opp til 90,1 prosent i avisa.

Den underliggende veksten for sammenlignbar virksomhet i konsernet var 9 millioner kroner, 3 prosent, i andre kvartal.

For konsernets nasjonale og globale nyhetspublikasjoner viser sammenlignbar virksomhet en reduksjon på 6 millioner kroner.

LES FLERE saker om NHST og DN

Fortsatt omsetningssvikt i DN

Kvartalsrapporten forteller ellers om den samme trenden som de seneste åra: Konsernets nyhetspublikasjoner, både nasjonale og globale, leverer positive tall - men sviktende omsetning.

Motsatt så leverer Mynewsdesk omsetningsvekst, men fortsatt underskudd. Mens Nautisk forlag fortsatt går i minus.

Dagens Næringsliv var tidligere et eget forretningsområde, som i 2. kvartal er slått sammen med Morgenbladet til «Norwegian Publications».

Her er det tilsynelatende en omsetningsvekst på 12 millioner kroner i 2. kvartal, mot samme periode i fjor - men dette inkluderer 17 millioner kroner fra Morgenbladet. Det vil si at DNs omsetning fortsatt faller.

- Sammenlignbare tall er ikke omarbeidet, heter det i kvartalsrapporten.

Dermed er det vanskelig å se utviklingen for DN isolert sett, men NHST melder om noe bedre annonseutvikling - det vil si noe lavere fall - og fortsatt god utvikling på abonnementsinntekter, særlig digitalt.

Skjerper sparekravene

Og for å kunne levere positive tall framover, gjennomfører konsernet et omfattende spareprogram i år.

I kvartalsrapporten heter det at målsettingen er økt fra 60 millioner, til å spare hele 75 millioner kroner.

Blant annet har man inngått avtale med 35 personer som har sluttet eller vil slutte. Dette belastet konsernet med kostnader på 15 millioner kroner i 2. kvartal.

- Kostnads- og bemanningseffektene av dette vil ses i de kommende kvartalsrapporter, skriver NHST.

Powered by Labrador CMS