Facebook melder seg også på krigen mot adblock

Og gir brukerne mer kontroll over hvilke annonser man får se.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

San Francisco (NTB): Facebook varsler at de vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare for å slippe reklamen på det sosiale nettverket.

Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.

I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer.

Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.

– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.

I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen på mobil er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock.

  • Den siste oppdateringen gir også Facebook-brukerne mer informasjon om annonsene de ser - og muligheten til å takke nei til å se flere annonser knyttet til interesse eller enkelte annonsører. Les mer i Facebooks blogginnlegg.
Powered by Labrador CMS