Administrerende direktør Elin Floberghagen i Fagpressen. (Foto: Erik Waatland)

I dag så Fagpressenytt.no dagens lys. Samler nyheter og reportasjer fra snart 100 fagblad og nisjemedier

Målet er å skape mer trafikk til medlemmene - og ikke minst vise fram underskogen av viktig og vesentlig journalistikk.

I dag lanserte presseorganisasjonen Fagpressen en nyhetsportal med nyheter og reportasjer fra et stort antall fag- og nisjemedier.

Fagpressenytt.no skal være et samlested for å øke synligheten av fagpressestoffet, forteller administrerende direktør Elin Floberghagen i Fagpressen.

– Vi har fått med oss 76 av våre medlemmer fra starten av og det er et høyt tall. Tilbakemeldingen fra våre medlemmer har vært at Fagpressen som presseorganisasjon bør synliggjøre fagpressens medlemmer i større grad og det håper vi å kunne gjøre med dette satsingen, sier hun.

Økt synlighet

Styreleder Jan M. Moberg i Fagpressen forteller at 100 medier har sagt at de vil være med, men at 76 er online fra start.

– Nå kommer nyhetene til syne på en helt annen måte og nå ser vi for første gang hvor det enorme mangfoldet vi har i Fagpressen. Det er over 200 fagmedier som nå får muligheten til å bli med på dette. De har signalisert at de ønsker flere satsinger som øker synligheten.

– Dette viser også hvor viktig og vesentlig journalistikk vi bringer til torgs, og hvilken underleverandør vi har vært til de mer allmene og brede mediene.

Portalen er levert av Retriever Norge og Ideo Solutions AS, som har jobbet med portalen i noen måneder.

– Målet vårt er å være med å skape mer trafikk til de ulike fagmediene. Sakene de selv publiserer blir synlig på portalen. Når de trykker på saken de er interessert i, blir de sendt videre til mediet som eier saken, sier Floberghagen.

Har kostet en halv million

Fagpressen skal markedsføre satsingen tungt i dagene fremover. En del av satsingen er også et nyhetsbrev der leserne setter sammen saker fra stoffområder de er interessert i.

  • Fagpressenytt.no er en portal som publiserer nyheter, reportasjer og artikler fra et stort antall fag- og nisjemedier. Alle mediene redigeres etter Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Alle mediene er medlem i presseorganisasjonen Fagpressen.
  • Fagpressenytt.no har som mål å øke mediemangfoldet, gjennom å synliggjøre vesentlig og relevant journalistikk fra alle samfunnsområder, fag og nisjer. Fagmediene bidrar med original og unik journalistikk innen sine stoffområder.
  • Redaktøransvaret for artiklene i portalen ligger hos redaktørene i de enkelte mediene.

Kilde: Fagpressenytt.no

Prosjektet er ment å samle fagmediene og har kostet rundt en halv million kroner, men skaper ingen utgifter for hvert enkelt fagpressemedie.

– Er dette Netflix for Fagpressen?

– I motsetning til de strømmetjenestene, er vi åpne. Men vi får se hva som skjer - for dette kan videreutvikles videre. Vi har forhåpninger om at mange synes dette er interessant og spennende, avslutter Jan M. Moberg.

Til toppen