KNUT KRISTIAN HAUGER (t.v.) og Kampanje Forlag AS gjør det stadig godt. Her under Fagpresseprisene våren 2015, hvor Kampanje fikk to priser. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Ja, det går an: Kampanje.com la ned papirutgaven og tjener penger digitalt

Mistet bare fem prosent av omsetning, og leverte fortsatt overskudd i 2015. Varsler økt satsing på brukerbetaling.

Fagbladet Kampanje.com la ned papirutgaven på tampen av 2014 - og kan nå se tilbake på en vel gjennomført transformasjon:

2015 endte med en omsetning på 12,9 millioner kroner, bare 5,8 prosent bak 2014.

Driftsresultatet er rett nok halvert, men fortsatt med en drøy halv million i pluss i første hele år som heldigitalt nisjemedie.

Til Medier24 forteller selskapet at «bladinntekter i millionklassen» nesten er erstattet av annonser, brukerbetaling og andre nye produkter.

Lavere konferanseinntekter

Daglig leder og ansvarlig redaktør i Kampanje, Knut Kristian Hauger, forklarer også omsetningsnedgangen med lavere konferanseinntekter sammenlignet med året før.

- Årsaken til at omsetningen falt noe i 2015 sammenlignet med året før var lavere inntekter i forretningsområdet «Event». Men det er gledelig at Kampanjes annonseinntekter økte med 16 prosent i 2015 i det som må sies å være et krevende mediemarked, sier han i en melding om resultatet.

Samtidig har han fortsatt tro på eventmarkedet, og varsler videre satsing på det digitale abonnementsproduktet «Kampanje Premium».

- Antallet abonnenter øker nærmest fra uke til uke og vi synes det er hyggelig at abonnementsinntektene er på nivå med det vi hadde da magasinet ble nedlagt. Vi konverterte en god del av papirabonnentene til digitalabonnement og har samtidig fått mange nye abonnenter.

- Abonnementsbaserte brukerinntekter kommer til å være et viktig forretningsområde for Kampanje fremover, sier Hauger.

Annonsesnettverk for nisjenettsteder

En annen viktig satsing framover blir å lede utviklingen for et nytt, programmatisk annonsenettverk, i samarbeid med Fagpressen og Cxense.

Kampanje, som andre nisjenettsteder, har sett behovet for å samle seg for å bli en spiller i et stadig mer automatisert og målgruppestyrt annonsemarked.

Den nye alliansen teller merkevarer som Kampanje, Aperitif, Seilas, Kommunal Rapport og Forskning.no, og kommersiell direktør Nina Gade Tenvik sier det også har vært jobbet med å få inn andre aktører med på laget.

Så langt har Hegnar Media og ITAvisen blitt med og flere store medieaktører skal være på vei inn.

- Vi har fått med oss nesten 30 nettaviser og sitter med andre ord på en betydelig trafikk, sier Gade Tenvik.

  • Kampanje har siden april 2009 vært eid av tre ansatte: Knut Kristian Hauger (daglig leder og ansvarlig redaktør), Erlend Fossbakken (desksjef og styreleder) og Hilde Nyman (journalist og styremedlem).
Til toppen