Espen Grimmert lover å abonnere på Bergens Tidende til han dør. Her med faksimiler av henholdsvis dagens avis - og en forside fra nesten 149 år siden.

Medieåret 2017

Jeg skal lese, heie og abonnere på Bergens Tidende til jeg dør! Det er mitt løfte til BT på avisas 149-årsdag

KRONIKK: - Google og Facebook har suverene annonseplattformer. Men vi trenger også sterke lokalaviser med gode produkter, skriver markedsfører Espen Grimmert.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Espen Grimmert, digital markedsfører hos Sparebanken Vest

Medieåret 2017

  • Hvordan blir året som kommer? Hva kan vi lære av 2016?
  • Medier24 inviterer gjennom romjul og nyttår et utvalg stemmer innen medier og kommunikasjon til å dele spådommer, håp og frykt - for året vi la bak oss, og det som kommer - gjerne fra eget perspektiv og ståsted. 
  • Vil du også mene noe? Ta kontakt på gard@medier24.no.

 

I dag er det 149 år siden Bergens Tidende ble født, fordi et annonsemonopol falt.

Nå utfordres BT av et amerikansk annonseduopol, Google og Facebook.

Som markedsfører og leser ønsker jeg inderlig at Norges største avis utenfor Oslo om ett år kan feire sin 150 års dag, livskraftig og sterk.

Mellom de syv fjell hadde Bergens Adressecontoirs Efterretninger, etter et kongelig privilegium fra 1765, monopol på offentlige avertissementer.

Monopolet innført under Kong Fredrik V varte i mer enn 100 år til 1867. Straks etter at det ble opphevet så Bergens Tidende dagens lys.

 

BT var nesten en monopolist

BT levde lenge godt som desidert største avis i Bergen. Noen ganger nesten litt for godt.

Om du på 1990-tallet skulle nå de store massene i Bergen var du nesten prisgitt å bruke BT. Annonseprisene var stive og avisen kunne være utsolgt for de beste annonseplassene.

Annonsørene mente kanskje det var fint at de bidro til å finansiere god journalistisk virksomhet, men tenkte nok ofte at BT hadde en for sterk posisjon.

Alternativer til «nesten-monopolisten» BT var etterlengtet.

 

I dag dominerer Google og Facebook

Nå er «nesten-monopol»-dagene til BT et fjernt minne.

En hovedårsak til det heter Google og Facebook. Annonseløsningene deres har blitt så enkle og presise at de nå tar nær 70 % av alle online annonseinntekter i USA, en andel som vokser måned for måned. 

Også i Norge er utviklingen urovekkende. Bare fra 2011 til 2015 forsvant mer enn 1,8 milliarder i annonseinntekter fra norske aviser, alt tyder på at fallet eskalerte i 2016.

Langt over 3 milliarder brukes nå på Google og Facebook.

Som leser synes jeg det er bekymringsfullt fordi finansieringsgrunnlaget til gode redaksjonelle mediehus forvitrer.

MEDIA CITY BERGEN: Hit flytter Bergens Tidende i løpet av året. .

Som markedsfører frykter jeg at vi kan miste mediehus som tilbyr gode annonseprodukter, komplettert med faglig sterke annonseavdelinger som er verdifulle diskusjonspartnere.

 

 

Ønsker oss sterke, lokale partnere

I Sparebanken Vest lever vi etter visjonen om at alt vi gjør, gjør vi for å bidra til at livet på Vestlandet skal bli enda litt bedre.

Det inkluderer å bygge gode kompetansemiljøer på Vestlandet. Vi ønsker at våre bedriftskunder skal kunne markedsføre seg målrettet, godt og effektivt.

Til dette formålet er Google og Facebook fantastiske verktøy, og vi kurser også kundene våre i bruk av disse. Men det blir kjedelig og fattigslig om verktøykassen digitalt bare består av Google og Facebook.

Vi trenger Bergens Tidende og lokalaviser over hele Vestlandet både for den journalistiske jobben de gjør, men og som gode samarbeidspartnere når markedsstrategier skal hamres ut.

I samarbeid med BT har vi hatt stor suksess med både innholdsmarkedsføring knyttet til kurs for unge boligkjøpere og vår felles satsing Folk i Vest hvor historien til Vestlendingene formidles.

Noe lignende kunne vi ikke gjort med de amerikanske gigantene. Jeg utfordrer mediehusene til å gjøre enda mer av det de kan best:

Å hjelpe annonsørene til å lage innhold som blir lagt merke til i en verden hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å få oppmerksomhet.

Avishusene må også møte Google og Facebook der disse har et suverent forsprang.

Et stikkord er brukervennlige annonseplattformer hvor det er lett for annonsørene å kjøpe selv digitalt, og hvor segmenteringsmulighetene er gode.

I aviser, som i banker, må det legges til rette for mer selvbetjening når kundene ønsker det.

Her er det få som kan utfordre Facebook, men en av de som ligger best an til å ta sin del av markedet er Schibsted-familien til Bergens Tidende.

De sitter på en gullgruve av data for oss annonsører, som de har opparbeidet seg blant annet fra Finn og stor trafikk på seriøse, redaksjonelle nettsteder.

 

Kan ikke velge lokalavisen for å være snill

Tro meg, mine kollegaer i markedsavdelingen setter opp de annonseplanene som til enhver tid gir best bruk av annonsekronene våre.

Det betyr langt mer Facebook og Google i dag enn for to år siden.

Google og Facebook har suverene produkter, og det er flinke folk ved kontorene deres i Oslo. Vi ønsker dem som en viktig del av mediemiksen, men vi ønsker sterkt å kombinere det med å ha lokalavisene på laget.

Da må de på sin side sikre at de har tilstrekkelig med leserne, gode annonseprodukter, riktige priser og dyktige, kunnskapsrike medarbeidere.

 

Mine tre løfter til BT

Som markedsfører i Bergen kan jeg gi tre løfter til Bergens Tidende: Løfter fra min egen lommebok, min egen tid og mitt eget hjerte:

1. Jeg skal abonnere på BT til jeg dør. 

Vi trenger sterke redaksjonelle miljøer utenfor Oslo. Det får vi ikke uten å betale. 

2. BT får alltid tiden min.

Jeg ser verdien av et godt mediehus et steinkast unna. Annonsekronene til Sparebanken Vest vil ikke skjevfordeles til fordel for BT, men jeg er lett å rope bort til gode diskusjoner. Sammen med kollegaene mine er jeg glad for alle som vil bygge et godt, digitalt markedsføringsmiljø i Bergen.

3. Jeg heier på norske mediehus.

Norske medier er midt i en digital storm. Leserne rømmer papiravisene og annonsørene tyr til de amerikanske kjempene. Men jeg synes mange kjemper godt i stormen. Produktutviklingen er voldsom, mange av satsningene som nå gjøres, er det all grunn til å applaudere. Jeg skal være i heiagjengen, ikke i hylekoret. Det er en stor fordel for både annonsører og lesere om mediehusene makter den digitale omstillingen. Det blir ikke lett, men vi kan gjøre det litt lettere ved å heie.

Og disse tre løftene håper jeg kan gis av riktig mange markedsførere.

Om ikke annet bør vi gi løftene av rent egoistiske grunner, vi trenger sterke, lokale mediepartnere.

Gratulerer med dagen, Bergens Tidende! Jeg håper det er en virkelig livskraftig 150 åring som blomstrer som en del av Media City Bergen om ett år.

  

Powered by Labrador CMS