Jubler over digital vekst: Amedia har passert 100.000 digitale abonnenter

Amedias 62 abonnementsaviser har hatt en vekst på 6,2 prosent, som tilsvarer 28.000 abonnenter det siste året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag presenterer Amedia de ferske tallene på en pressekonferanse i Akersgata i Oslo, der temaet er utviklingen i brukermarkedet.

Det er nå klart at hver femte abonnent i konsernet foretrekker å lese lokalavisa utelukkende på digitale flater.

Øker for første gang på 15 år

Samlet har de 62 lokalavisene passert 100.000 heldigitale abonnenter, opplyser selskapet.

– I lesermarkedet har våre lokalaviser snudd nedgang til oppgang. For første gang på 15 år har våre aviser en vekst i antall betalende abonnenter. Stadig flere oppdager hvor godt tilbud lokalavisa gir med løpende oppdaterte nyheter og annet relevant innhold. Digitaliseringen styrker lokalavisas posisjon. Også digitalt ser vi at lokalavisa er lesernes førstevalg, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Selskapet opplyser også at antallet digitale aID-kunder nå har passert 500.000.

– Det er en enkel og fleksibel måte å lese lokalavisa på, som gir alle kunder tilgang til alt innhold i papiravisa i tillegg til et stadig større tilbud av digitale merverdier, fortsetter Stokstad.

Det at de nå har passert 100.000 digitale abonnenter, feires i alle deres 65 avistitler rundt omkring i Norge. Medier24 er akkurat nå hos Amedias Finnmark Dagblad, hvor de ansatte feirer den eksplosive veksten med kake.

FAKTA:

  • Amedia er eid av Amediastiftelsen.
  • Amedia har 62 abonnementsaviser over hele landet.
  • Konsernets aviser har nå 482.000 betalende kunder.
  • 100.000 av disse er heldigitale abonnenter.
  • Amedias aviser leses av 1,6 millioner nordmenn daglig.
  • Spredningen i avisenes primærkommuner er på 65 prosent daglig.
  • 45 prosent av innbyggerne lesere papiravisen hver dag.
  • 30 prosent leser lokalavisen digitalt hver dag.

Kilde: Amedia

Fjerning av moms på digitale abonnement har vært avgjørende

Amedia er nå det andre mediekonsernet i Norge som vokser så fort med digital brukerbetaling. I slutten av oktober ble det klart at Schibsted har gjort det samme.

Amedia har, slik Medier24 skrevet som flere ganger, gjort flere grep for å feste sin digitale posisjon.

I september presenterte Amedia en studie der de hadde gått gjennom 11.300 saker fra konsernets lokale mediehus. De gikk de gjennom hva vil leserne ha, hvordan bør sakene løses – og hvilken type saker kan man velge bort.

Resultatet før og etter endringene viste at lesing av abonnementsinnhold økte betydelig, antallet lesere per sak gikk opp, og flere aktiverte sin aID hos Amedia. Også antallet enkeltsalg har økt i stort omfang, opplyste konsernet.

Selskapet opplyser at antall abonnenter som også ønsker å få levert papiravisen er bremset opp.

– Regjeringens beslutning om å fjerne momsen for digitalt abonnement har vært et viktig bidrag til den nødvendige omstillingen lokalavisene nå gjennomgår. Det er blitt lettere og mer attraktivt å benytte seg av våre digitale tjenester, og vi får nå verdifulle inntekter som er med på å finansiere lokaljournalistikken, sier konsernsjef Stokstad.

Amediastiftelsen, som er en selveiende stiftelse opprettet av Sparebankstiftelsen DNB, overtok i mai eierskapet til Amedia.

Les også: Nå har 56 av 62 lokalaviser i Amedia flere abonnenter enn i fjor. Her er den hemmelige oppskriften – på sakene som selger og blir lest

Powered by Labrador CMS