SUSANNE KALUZA - engasjert og tydelig redaktør, her på jobb hos Kvinneguiden og Egmont i Nydalen. Bildet er tatt våren 2016. (Foto: Sunniva Bornøy)

Kaluza går fra Kvinneguiden til PR-byrå: Skal jobbe med Triggers nye akseleratorprogram for gründere

- Jeg får jobbe med gründere, og alt jeg brenner for og synes er gøy, sier avtroppende redaktør Susanne Kaluza.

Ett og et halvt år etter at Susanne Kaluza (35) overtok redaktørposten i Egmont-eide Kvinneguiden, gir hun seg i jobben.

Kaluza har nå takket ja til en jobb i PR-byrået Trigger. Det var Kampanje som omtalte saken først. 

Til Medier24 sier den erfarne journalisten at hun nå skal jobbe med PR-byråets nye akseleratorprogram for gründere: 

- Jeg skal jobbe med gründere.Trigger starter i vår en akseleratorsatsing, hvor både gründere og etablerte virksometer kan komme med ideer og prosjekter. Og så kan Trigger bistå uten å ta betalt i kroner, men for eksempel få en eierandel tilbake.

- Dette var ikke en jobb du søkte på?

- Jeg har ikke vært på noen jobbjakt, men fikk skissert en rolle som jeg syntes hørtes veldig spennende ut og hadde en interessant prat med Trigger. Så får jeg nå jobbe med alt jeg brenner for og synes er gøy - og jeg liker jo godt å utfordre meg selv. Jeg trenger å lære nye ting, og ikke hvile på det gamle, sier Kaluza. 

- Og da er Trigger kanskje det mest innovative og fremoverlente byrået og miljøet i Norge.

LES MER om Trigger og satsingen deres: 

Digitalredaktør Monica Lid overtar Kvinneguiden

Monica Lid, digitalredaktør i Egmont Publishing, overtar redaktøransvaret for Kvinneguiden.

Jeg er veldig takknemlig for den jobben Susanne har gjort for Egmont. Hun har vært en veldig dyktig og synlig redaktør for Kvinneguiden, og vi kommer til å videreføre den profilen hun og teamet hennes har bygget for nettstedet. 

Jeg ønsker henne lykke til med nye utfordringer, og gleder meg til å følge med henne fra den andre siden av bransjen, sier Lid. 

- Er ikke så opptatt av hvilken «bås» jeg er i

- Du har byttet jobb noen ganger - er du utålmodig i arbeidslivet?

- Nå var jeg 10 år i Dagbladet, og tre år i Egmont, og det er ikke unaturlig å skifte jobber i dag. Jeg trenger å utfordre meg selv hele tida, ha det litt vanskelig å pushe grenser. Og så liker jeg veldig godt måten Trigger jobber på - jeg har lagt merke til dem fra blant annet Stopp bryllupet!-kampanjen. Og syntes akseleratorpgrammet så veldig spennende ut, da jeg leste om det tidligere i år.

- Og så går du fra et stort konsern med masse møter og byråkrati, til å jobbe med gründere?

- Jeg har hatt fantastisk fine år i Egmont! Jeg begynte der for snart tre år siden som redaktør for Foreldre.no, og senere Kvinneguiden. Vi har vært gjennom en god omlegging, og det er et utrolig bra team som jobber videre med satsingen, sier Kaluza.

Når hun slutter i Egmont er ikke klart, men det blir «i løpet av høsten», sier hun.

- Hvordan blir det å forlate journalistikken?

- Jeg har forlatt journalistikken en gang før, og er ikke så opptatt av hvilken bås jeg er i - men å ha utfordrende og spennende jobber. Og jeg kommer nok til å fortsette å mene ting - hvordan og hvor det blir, vet jeg ikke ennå.

- Og så går du ikke til noen typisk PR-byråjobb?

- Nei, det er muligheten til å jobbe med en gründersatsing som dette, som er veldig spennende. Jeg liker måten de jobber på, og ting de står for, sier Kaluza.

 

Preben Carlsen, konsernsjef og styreleder i Trigger.
Preben Carlsen, konsernsjef og styreleder i Trigger.

 

Skal hjelpe grundere og drive innovasjon

I en melding fra Trigger heter det at Kaluza skal inn i en nyopprettet stilling hvor hun skal jobbe spesielt med å hjelpe gründere, drive forretningsutvikling og innovasjon.

Og Trigger-sjef Preben Carlsen er full av lovord om sin nye kollega:

– Susanne er bare 35 år, men har allerede en CV som de fleste hadde vært stolte av å se tilbake på ved pensjonsalder. Vi er både lykkelige og stolte over at Susanne nå velger Trigger som arbeidsplass.

Trigger har markert seg i både samfunnsdebatt og med utradisjonelle PR-jobber - nå sist ved å utvide virksomheten til å hjelpe gründere med å løse problemer.

– Skal en virksomhet lykkes med å posisjonere seg i fremtiden, er det ikke lenger nok å fortelle historier om seg selv. Du må bety noe for folk. I Trigger Akselerator skal vi drive frem nye konsepter som løser problemer i samarbeid med både gründere og etablerte virksomheter som har behov for å utvikle nye produkt-, tjeneste- og forretningsområder. I dette arbeidet vil Susanne ha en viktig rolle, sier Preben Carlsen.

– Susannes ønske om å påvirke samfunnet til det bedre er en perfekt match med vår egen  tilnærming til innovasjon og samfunnsposisjonering. Nå skal vi skal sørge for at hennes ambisjon om å skape positiv endring i samfunnet vokser i styrke i samarbeid med de største og viktigste virksomhetene i og utenfor Norge, sier Carlsen.

Erfaren journalist, blogger, feminist og redaktør

Kaluza har lang erfaring som journalist fra blant annet Dagbladet, hun har vært gründer, blogger og skrevet bøker - og kom i 2013 til Egmont som redaktør for Foreldre.no.

Vinteren 2015 «rykket hun opp» og overtok som redaktør for Kvinneguiden.no, et av Norges største kvinnenettsteder og ikke minst et hyppig brukt forum.

Kaluza la vekt på å gjøre Kvinneguiden viktigere, og har blitt priset for innsatsen - både fra Medienettverket for kvinner, og Oslo redaktørforening.

Hun har også vært en aktiv debattant og feministisk stemme, blant annet i kampen mot legers reservasjonsrett. Sommeren 2016 frontet Kaluza lanseringen av Sunn Fornuft-plakaten for bloggere. 

LES OGSÅ:

Til toppen