– Vi skal ikke inn i flere produkt- eller tjenestekategorier, men bare rett og slett rekruttere flere store og små kunder, sier Erling Løken Andersen i Omega Media.

Forventer å omsette for inntil 50 millioner kroner i år: Varsler kamp om kundene

– Byrået traff på to forretningsområder som begge har hatt en kraftig vekst under pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Fjoråret var et veldig hyggelig år for Omega Media, sier partner og gründer Erling Løken Andersen.

Han sikter blant annet til byråinntekten som økte med nesten 11 millioner kroner i fjor, fra 22,7 til 33,4 millioner kroner fra 2019 til 2020. I tillegg kunne digitalbyrået nesten doble staben, fra 18 personer til 30 ansatte som de teller nå.

Omega Media flyttet inn i nye lokaler på Skøyen i januar i år. – Lokalene er designet av og tilpasset Omega Media, med takterrasse, masse møterom, vinskap og selvfølgelig arkademaskin, forteller byråleder Andersen.

– Mye av veksten var drevet frem av økt fokus på content marketing og e-commerce, som er to forretningsområder som begge har hatt en kraftig vekst under Covid-19. De nye ansettelsene er primært innen innholdsmarkedsføring, analyse og salg, sier Andersen.

Ser etter synergieffekter i Norden

Byrålederen tror det vil være et behov for å samle nordiske aktiviteter i ett fagmiljø, og spår en organisk ekspansjon eller oppkjøp i det nordiske markedet innen to år.

– Jeg tror det vil komme en konsolidering i digitalbyrå-markedet, ettersom det stadig etableres nye byråer i de nordiske landene. Fordelen er at alle kan finne et byrå som dekker et spesifikt behov, men med så mange byråer vil det gi utfordringer og store kostnader med enkeltvirksomheter i alle landene. Vi jobber derfor aktivt med å legge en skandinavisk ekspansjonsstrategi, hvor vi ved hjelp av organisk ekspansjon eller oppkjøp vil være tilstede i hele det nordiske markedet.

Omega Media er i samtaler med flere reklame- og digitalbyråer i andre land, for å se om det finnes potensielle synergieffekter på tvers av byråene.

Forventer kraftig vekst i omsetning

I fjor hadde byrået en omsetning på 32,4 millioner kroner, og gjennomsnittlig omsetningsøkning har vært på rundt 30 til 40 prosent siden 2013, opplyser Andersen. Byrået har levert et positivt resultat hvert år, uten å hente penger i markedet, men kun ved organisk vekst.

– Mye av den fortjenesten er takket være våre 30 ansatte, som er flinke til å skape langsiktige relasjoner med kundene våre. Vi bistår med SEO, betalt søk, analyse, content marketing, PR, design, utvikling og betalt og ubetalt tilstedeværelse i sosiale medier.

Målet i år er en omsetning mellom 40 til 50 millioner kroner.

Vi skal ikke inn i flere produkt- eller tjenestekategorier, men bare rett og slett rekruttere flere store og små kunder. Og så tror vi at det stadig økende kundesegmentet som er nettbutikker og e-commerce vil fortsette å vokse, selv etter at de fleste nordmenn har fått sin andre vaksinedose, sier byråsjefen.

Et stort behov for SEO

Andersen startet digitalbyrået Omega Media i 2012, på bakgrunn av det han beskriver som et fraværende aktivt fokus på søkemotoroptimalisering.

– De nye lokalene ligger i toppetasjen på Skøyen, og lar oss vokse opp til rundt 50-60 personer. Lokalene er ment for å fasilitere organisk vekst, og ikke huse eventuelle nye oppkjøp. Da må vi utvide igjen, sier Andersen.

– Markedsbudsjettene bestod ofte bare av TV, radio, og bannere utendørs og på internett, noe som helt klart ikke var tilstrekkelig, og det er derfor jeg startet Omega Media som et rendyrket digitalbyrå med særlig fokus på søkemotoroptimalisering. Jeg var heldig og landet store kunder som Rema 1000 og Krogsveen relativt raskt. Etterhvert etterspurte kundene også andre ting, som betalt søkemotormarkedsføring, content marketing og annonsering i sosiale medier, så byrået utviklet seg organisk i takt med kundenes behov.

I dag jobber de med «alt» digitalt, fra design, produktutvikling, digital markedsføring, programmering og e-commerce.

I 2018 når byrået begynte å bli, ifølge Andersen «topptunge», utvidet selskapet for å unngå en strategisk risikofaktor. Denne risikoen var basert på tanken om store nedskjæringer, hvis bare én kunde skulle trekke seg fra oppdragslisten.

– Derfor tok vi beslutningen om å utvide selskapet med en dedikert SMB-avdeling (små og mellomstore bedrifter med under 100 ansatte), hvor vi produktiviserte tjenestene vi solgte til de større kundene, og tilbød de til en rimelig pris til små og mellomstore bedrifter. Dette har vært en stor suksess og SMB-avdelingen omsetter i år for rundt 15 millioner alene.

Powered by Labrador CMS