McCann tapte 150 millioner i omsetning på fire år. Nå peker pilene omsider oppover igjen

Fortsatt underskudd i 2015, men omsetningen øker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Reklamebyrået McCann, som er en norsk avdeling av internasjonale McCann Worldgroup og Interpublic Group, har lagt noen tunge år bak seg:

Med tap av en rekke store kunder som Statoil og Netcom, har omsetningen dalt fra 225 millioner kroner i 2011, til 76,7 millioner i 2014.

I årene 2012, 13 og 14 var det samlede driftsunderskuddet på nær 34 millioner kroner.

Men nå har selskapet «møtt bunnen» - og er på vei oppover igjen:

I 2015 fikk selskapet en liten omsetningsvekst, til 84,7 millioner kroner.

Og fra et driftsresultat i 2014 på minus 12 millioner kroner, ble det i fjor «bare» 4,3 millioner minus på drifta.

Forventer økning i 2015

Bak omsetningsveksten ligger bare en marginal vekst i de såkalte byråinntektene, som er kjernen i drifta - fra 37,3 til 37,8 millioner kroner.

Men av årsberetningen kan vi lese at det er forventet en ytterligere økning i 2016, med tilhørende resultatforbedring.

- Det er god kontroll på kostnader, selskapet har investert langsiktig i mennesker og verktøy. Etterspørselen etter selskapets tjenester økte i 2015, og det forventes at økningen vil fortsette i 2016, heter det.

Tømmer kassa og omorganiserer

Til tross for negativ drift og årsresultat på minus 3,3 millioner, har selskapets styre og internasjonale eiere valgt å tømme kassa - og ta ut 23 millioner kroner i utbytte.

Det gir en egenkapital etter 2015 på 8 millioner kroner.

Selskapet McCann AS vil også bli omorganisert i 2016, kan vi lese av årsberetningen:

- Selskapet vil som en del av en restrukturering i Norden bli overdratt til selskapet I&F McCann Norway AS i løpet av første halvår 2016. Selskapet vil etter dette være en affiliate til Interpublic Group, heter det.

Powered by Labrador CMS