MediaPuls episode 84: Felles krefter mot nye plattformer, Facebook, «clickbait», porno, nakenhet og sensur

PODKAST: Schibsted samler kreftene for å konkurrere med Facebook. Mediene er i harnisk over Facebook sensur. Har norske medier misforstått hva Facebook er?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Marius Karlsen har gjennomført et lite livsstilsprosjekt ved å skru av prosent-anvisningen for batteriet på mobilen, og Hans-Petter har akkurat vært hos TV2 Nyhetskanalen for å snakke om den mye omtalte iPhone 7 – med eller uten jackplug.

Hos Schibsted så samles i disse dager teknologi-kreftene for å lage nye produkter, verktøy og plattformer.

Og Schibsted innoverer såpass mye om dagen, at de blir kåret til landets tredje beste selskap på innovasjonsfronten.

Det er imponerende, og lover godt for fremtiden. Enda mer imponerende er det at Trigger havner på 7. plass i den samme kåringen.

Ellers har det vært noen «sølete» dager i det siste. Tom Egeland har blitt «utvist» i 24 timer fra Facebook, og da ropes det i medie-korridorene om ytringsfrihet. Hos KrF diskuteres det om det ikke heller skal innføres et pornofilter, mens nordiske mediehus har vært i møte med Facebook og foreslått en Nordisk Facebook-utgave, som skal være mer liberal for nakenhet.

I stedet burde de samme mediehusene heller diskutere hvordan de kan rette opp i en ellers svak tillit – som er sterkt svekket som følge av «clickbait«, reklamejournalistikk og plagiering.

Det er med andre ord en «helt» normal uke i det norske medielandskapet. Og btw – Facebook News Feed fyller 10 år ?

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/281865192" params="color=ff5500" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS