Mobilspillet «Pokemon Go» er så fengende at voksne folk både snubler og kræsjer i jakten på poeng

Ankelskader, ulykker i svingdører og kollisjoner med trær har vært av de hittil mest smertefulle resultatene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Los Angeles (NTB-AP): I enda større grad enn vanlig glaner folk på mobilen når de er ute og går. Folk tryner eller går på trær – og årsaken er det nylanserte mobilspillet Pokémon Go.

The Pokémon Company, Nintendo og Niantic lanserte denne uken Pokémon Go i USA, Australia og New Zealand. Mobilspillet som lar deg fange søte lommemonstre på både Android og iPhone, har blitt enormt populært.

Spillet kombinerer kart, mobildata og 3D-grafikk, sånn at det ser ut som om lommemonstrene er i områdene der du er. Spillere har allerede meldt om flere typer skader fordi de har hatt øynene limt til skjermen i jakten på digitale monstre.

Ankelskader, ulykker i svingdører og kollisjoner med trær har vært av de hittil mest smertefulle resultatene.

Midt i trafikken

Mike Schultz, en 21 år gammel student på Long Island i delstaten New York, ramlet av skateboardet og skadet hånden da han var på Pokémon-jakt. Han sier selv at han hadde for lav fart.

– Jeg ville ha muligheten til å stoppe raskt om det skulle være noen Pokémons å fange i nærheten, sier han.

Spillerne skal gå til flere landemerker, såkalte «Pokestops», for å samle digitalt utstyr eller fordi de er treningsplasser for Pokémon. Spillet har også ført til farlige situasjoner, som når noen figurer dukker opp på panseret på biler eller i veikryss.

Utviklerne har imidlertid lagt inn én viktig sikkerhetsanordning: du kan ikke spille mens du kjører. Spillet krever at du holder en fart på under 30 kilometer i timen.

Friluft og læring

Spillet har også sine åpenbare fordeler. Spillerne er i mer aktivitet enn vanlig, og de kan samtidig lære om de historiske landemerkene som er med i spillet som Pokestops.

Spillet har digitale skilt med informasjon om de ulike stedene – i den virkelige verden. I tillegg møtes spillerne ansikt til ansikt, til tross for at de ankommer skoler, parker og museum med nesa ned i skjermen.

Politiet i Darwin i Australia synes det har blitt litt for sosialt på stasjonen etter at spillet kom ut De har sett seg nødt til å be folk slutte å gå inn på stasjonen, som er et av landemerkene i spillet.

– Du er ikke nødt til å faktisk gå inn, skriver politiet på sin Facebook-side.

Powered by Labrador CMS