Ulf Dalheim konserntillitsvalgt i Polaris Media på rundtur i Nord-Norge for å møte kuttrammede ansatte. (Foto: Privat)

Nå kommer Polaris-kuttene: Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim har allerede signert AFP og gir seg etter 44 år i Adressa

- Så på det som min plikt som konserntillitsvalgt og veteran å gå først, sier han. Konsernet skal spare 300 millioner kroner - denne uka får de ansatte vite hvordan.

Polaris Media skal kutte 300 millioner innen 2020. Årsaken er primært fallende annonseinntekter og dårlig kronekurs, har selskapet uttalt.

Medier24 har vært i kontakt med flere ansatte i konsernet, som nå er bekymret for fremtiden. Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim i Polaris Media har selv vært på en rundtur til de ansatte i Polaris Media Nord-Norge.

– Det er en viss uro og usikkerhet rundt omkring i organisasjonen, men det er svært varierende. Flere av de små mediehusene gjør det godt og har mange AFP-kandidater de neste årene og slipper sannsynligvis unna nedbemanning, men i de større er det en helt annen situasjon.

Dalheim sier han ikke har fått en oversikt over hvor mange som må gå, men innser at det kan bli et stort antall. Årsaken til en del av usikkerheten rundt nedbemanningen er at konsernet kun har vedtatt en totalramme, og så blir det opp til hvert enkelt selskap å klare resultatforbedringskravet innen 2020. Svarfrist på sluttpakkene er satt til 1. november i år.

– De ansatte vil få tilbud om fire forskjellige pakker og størrelsen er noe avhengig av ansiennitet.

LES OGSÅ tidligere saker: 

Ansatte kan få fire alternativer

Etter det Medier24 får opplyst har Polaris Media foreslått i alt fire pakker, som de tillitsvalgte har godtatt:

  • AFP med gavepensjon
  • Sluttpakke med opptil ni måneder etterlønn uten arbeidsplikt (avhengig av ansiennitet).
  • Garantilønn mens man er i jobbsøker - for å søke utfordringer utenfor mediehuset.
  • Årslønn i studiestøtte fordelt på to eller tre år, avhengig av studie.

65-åringen Dalheim har selv valgt å takke ja til AFP og slutter allerede fra nyttår, etter nærmere 44 år i Adresseavisen.

- Jeg så litt på det som min plikt som konserntillitsvalgt og veteran å gå først, selv om ikke valgperioden min er over før mars 2017. Det blir litt rart, men jeg skal skrive bøker og jobbe litt med vin, som jeg har spesialisert meg på gjennom de siste 25 årene.

- Men en journalist er alltid en journalist, så vi får se, sier han.

Allmøte i Adresseavisen på torsdag

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media bekrefter overfor Medier24 at det vil skje ting allerede denne uken. Hos Adresseavisen blir det presentert nye ting allerede på torsdag.

De siste dagene har det vært styremøter i flere av foretakene i Polaris Media, som igjen rapporterer oppover. Medier24 er kjent med at de ulike mediehusene får måltall på hvor mange som må bort fra stillingen sin, for at kostnadskuttene skal komme i mål. 

– Det er betydelig å spare inn 300 millioner kroner og hvert fall når halvparten tas neste år. Det er en omfattende prosess som mediene har begynt på med tiltakspakker til de ansatte. Det jobbes intenst med dette fram til 1. november, så vi vet ikke noe mer før da.

– Er du spent på om dere klarer det med frivillige ordninger?

– Dette har vært en realitet for norske medieselskaper de siste 10-15 årene. Vi har gjort dette ganske mange ganger før og fått det til, så jeg håper vi skal klare det også denne gangen. Det er en ganske god forståelse fra de ansatte og vi har en et meget godt samarbeid med de tillitsvalgte.

– Det er nødvendig for oss å bli mer effektive og konkurransedyktige for å beholde utviklingskraft og skape gode resultater. Vi skulle gjerne unngått nedbemanning og kostnadskutt, men det er en realitet. Det er mye bedre for oss å ta dette tidlig med positivitet enn å vente til det går dårligere og at det hadde vært uungåelig. Men jeg er den første til å innrømme at dette er krevende og skaper usikkerhet.

PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media. Her fra en tidligere presentasjon. (Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix)
PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media. Her fra en tidligere presentasjon. (Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix) Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix

Koch understreker at de bruker mye tid på å involvere de ansatte og ha åpenhet rundt det som skjer. Han sier også at de har konsulenter inne for å hjelpe ansatte som vurderer å gjøre noe annet.

– Det viktigste oppi dette er de prosjektene hvor vi jobber med å øke inntektene. Vi har hatt en fin utvikling, men vi må bli enda flinkere på å tilpasse salg og produkter og øke de digitale annonseinntektene. Vi jobber med Schibsted og Amedia for å se om vi klarer å bli konkurransedyktige mot Facebook og Google. Det er mye positivt som skjer med brukerinntekter, sier han.

  • Polaris Media ASA er et midt-, vest- og nordnorsk mediekonsern med nær 30 lokale mediehus. 
  • De største mediene er Adresseavisen, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, Harstad Tidende og iTromsø. Konsernet eier også en rekke mindre lokale mediehus langs kysten. 
  • Polaris eier også flere trykkerier, samt en svært verdifull og lønnsom eierpost i FINN.no på 9,96 prosent. 

LES OGSÅ:

 
 
 

Til toppen