TROND JULIUSSEN, administrerende direktør i Bonnier Media Norge. (Bilde: Bonnier Media)

Nedbemanning og omstilling kostet i fjor - men Bonnier-sjefen tror på et bedre 2016

- Vi har en kraftig vekst digitalt, og annonsesalget på magasinene ser også bedre ut, sier Trond Juliussen.

Magasinforlaget og mediehuset Bonnier omsatte for nær 400 millioner kroner i Norge i 2015.

Det opplyser administrerende direktør i Bonnier Media AS, Trond Juliussen, til Medier24.

Av offisielle regnskapstall kan vi se at nevnte selskap omsatte for 121,7 millioner kroner i 2015 - mens Bonnier Publications International AS omsatte for 1,18 millarder kroner i 2015. 

  • Se regnskapstabeller nederst. 

Men, understreker Juliussen: Dette er juridiske regnskap, som også omfatter omsetning i andre land. Derfor henviser han til de nevnte 400 millionene for den norske omsetningen. 

Mens hele det svenskeide Bonnier-konsernet omsatte i fjor for 25,9 milliarder svenske kroner, kan vi lese av de offisielle tallene på Bonnier.se.

- Ikke tilfredstillende

Bonnier opplyser ikke hvilke reelle resultater som kom av den norske omsetningen i fjor, annet enn å vise til omsetningstallene på rundt 400 millioner kroner - og de juridiske regnskapene for de to nevnte selskapene.

Som gikk med henholdsvis 4,5 millioner i pluss, og 3,3 millioner i minus. Altså intet knakende godt år.

Det reflekterer også i Juliussens kommentar for 2015-tallene:

- Vi er ikke tilfreds med årets resultat som er svakere enn året før, og endringen skyldes primært to ting: Betydelige omstillingskostnader i forbindelse med nedbemanning og – ikke minst – synkende inntekter for papirmedier generelt.

- I tillegg har vi investert i nye digitale produkter og tjenester som har påvirket resultatet negativt i 2015, men som skal gi positiv effekt i årene fremover, sier Juliussen i en kommentar til Medier24.

Spoon og Teft går sammen. (Pressefoto)
Spoon og Teft går sammen. (Pressefoto)

Investerer i content og digitale medier

Foruten den tradisjonelle publisistvirksomheten på papir og nå i digitale kanaler, har Bonnier også styrket seg kraftig innen content marketing. I fjor kjøpte Bonnier-eide Spoon også hele Teft.

- Dette for å styrke og komplettere vårt tilbud til både eksisterende content marketing-kunder og til våre annonsører, hvor målet er å kunne tilby 360 grader produksjon, sier Juliussen.

Noen av Bonniers norske magasiner.
Noen av Bonniers norske magasiner.

Direktøren understreker samtidig at den tradisjonelle papirmagasinvirksomheten fortsatt vil være viktig - og lønnsom - i mange år framover.

- Men vi må tilpasse oss markedet og redusere kostnadene der inntektene faller, samt forsterke og investere i markeder som er i vekst. Målsetningen er å ta ledende posisjoner også digitalt.

- Et godt eksempel på det, er vår satsning mot unge kvinner hvor Stylista har tatt en meget sterk posisjon sammen med andre Bonnier-merkevarer som Costume og Stella. Et annet eksempel er Vi i Villas nettsideside, som sammen med papirutgaven er Norges største møteplass for dem som er interessert i hus og hage, sier Juliussen.

Han sier videre at utsikten for 2016 er noe bedre enn 2015, til tross for utfordrende start på året:

- Vi har en kraftig vekst digitalt, og annonsesalget på magasinene ser også bedre ut enn markedet generelt. 

 

 

Til toppen