#oppsummert: 11 fakta om sosiale medier i Norge fra Ipsos-trackeren for andre kvartal

Facebook er stabilt, Snapchat vokser og vi bruker Twitter stadig mindre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Analysebyrået Ipsos overvåker kontinuerlig nordmenns forhold til og bruk av sosiale medier - og denne uka publiserte de sin tracker for andre kvartal 2016.

Hele trackeren kan du lese på Ipsos.no.

Og her er noen av de mest interessante poengene:

  1. 7 av 10 nordmenn over 18 år bruker Facebook daglig

3,3 millioner nordmenn har profil på Facebook, og 86 prosent av disse er på Facebook daglig. Totalt er 69,8 prosent av Norges befolkning over 18 år på Facebook daglig.

  1. Unge kvinner bruker Facebook aller mest

Blant kvinner mellom 18 og 29 år er dekningen aller høyest: 97 prosent av disse kvinnene har profil på Facebook.

  1. Hver tredje nordmann bruker Instagram ukentlig

Instagram er stabilt stort, men på samme måte som Facebook, har veksten avtatt noe - med unntak av den voksne gruppen. I dag har 1,7 millioner nordmenn profil på Instagram. Totalt er det 1,3 millioner - 33,7 prosent av Norges befolkning - som bruker Instagram ukentlig eller oftere.

  1. Snapchat vokser videre - halvparten av voksne nordmenn har profil

2 millioner nordmenn har profil på Snapchat. Halve befolkningen over 18 år har nå profil, og antallet øker. 70 prosent av brukerne er innom daglig.

  1. Men veksten har avtatt i de yngste målgruppene

I aldersgruppen 18-29 år har Snapchat-veksten nå begynt å avta - og andelen av befolkningen i denne aldersgruppen med profil, har til og med begynt å gå ned.

  1. LinkedIn har 1,2 millioner brukere, men veldig få er innom ofte

LinkedIn har en liten økning i antall profiler, men antallet er relativt stabilt. Tallene viser også at vi er innom noe sjeldnere: 11 prosent av brukerne er innom daglig, 26 prosent er innom ukentlig. Denne gruppen er til sammen gått fra 41 til 37 prosent det siste halve året.

Oppsummert ver det slik at hver femte nordmenn - 921.000 av oss - er innom LinkedIn månedlig eller oftere.

  1. LinkedIn er et storbyfenomen

LinkedIn er spesielt stort i Oslo, viser Ipsos - hvor nesten halvparten sier at de har profil.

 

  1. Hver fjerde nordmann har profil på Twitter, og bruken står ganske bom stille

1,111 millioner nordmenn er på Twitter, hvilket er ganske stabilt. En firedel av dette er innom daglig, en firedel til er innom ukentlig, mens 46 prosent er innom månedlig eller sjeldnere.

En av tre oppgir at de bruker Twitter sjeldnere enn for tre måneder siden.

  1. Google+? Jada, 1,3 millioner nordmenn har profil, men er ikke ofte innom

En av tre nordmenn oppgir å ha profil på Google+, men bare 14 prosent bruker det daglig - og 20 prosent ukentlig. Google+ står relativt sterkt i gruppen 60+.

  1. 4 av 10 kvinner mellom 18 og 29 år har profil på Pinterest

En halv million nordmenn har profil på Pinterest, drøyt én av 10. Men nettverket er ikke overraskende størst blant kvinner, og i aldersgruppen 18-29 år har 39 prosent av kvinnene profil her.

  1. 9 av 10 voksne nordmenn er brukere av YouTube

Og vi må så definitivt ikke glemme YouTube: 3,6 millioner er brukere, 88,4 prosent av befolkningen over 18 prosent er brukere.

Men denne trackeren måler ikke barns bruk av YouTube, som kanskje er den mest interessante biten når det gjelder YouTube.

Powered by Labrador CMS