«Oss må ut, setta oss i bilen og møte folk der døm e!», sier disse lokalavis-journalistene

Slik skal de engasjere leserne. Og øke valgdeltakelsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Korleis skape engasjement i lokalvalet», var overskriften da nær 40 lokalavisredaktører og journalister samlet seg på Radisson Blu Gardermoen torsdag. Det er tid for årets valgkonferanse i Landslaget for lokalaviser, og deltakerne både utvekslet egne erfaringer og fikk faglige innspill utenfra.

Målet er klart: Å engasjere og opplyse innbyggerne. Skape lokal debatt. Og bidra til at flere deltar i demokratiet.

- Hva er vitsen med avisen, hvis målet ikke er å bety noe? Ja, vårt mål er å øke deltakelsen ved kommunevalget, sa Roar Osmundsen, redaktør i Søgne og Songdalen budstikke under en presentasjon av flere lokalavisers arbeid.

Slik gjør de det

Budstikka er en av lokalavisene i landet som har gjort mest i retning av «public journalism», og har lyktes godt med det: Opplaget har økt flere ganger de seneste åra.

På en rekke forskjellige måter har avisa snakket med leserne sine. Og fått dem til å si meningen sin. Meningsmålinger og leserundersøkelser bidrar også til å avlyse fordommer:

- Vi er jo midt i bibelbeltet, men bare én prosent av mennene sier at religion er den viktigste saken for dem, smilte Osmundsen.

Til Medier24 forteller redaktøren litt mer om «public journalism» og hva de jobber mot. Kampanjejournalistikk er det ikke, men:

- For meg så handler det om det enkle spørsmålet - hvorfor finnes journalister? Noen ganger virker det på meg som om journalister er noen som er fra Mars og de har ikke noe med det virkelige livet å gjøre, men sånn er det jo ikke, sier Osmundsen.

- Jeg tenker at - jeg er ikke så sikker på om leserne vil ha sånne journalister. For meg handler om å ha et syn på at man ønsker at samfunnet skal gå bra. Så vil noen mene at da blir man en aktør, men det er vi uansett - når vi velger ut saker, kilder og synspunkter. Å ønske at det skal gå bra med lokalsamfunnet og at folk deltar i både debatt og valg, det er viktig og riktig for oss, fortsetter han.

Og det handler ikke bare om valget i høst:

- Nei, det handler like mye om deltakelsen mellom valget. At vi øker folks tro på at de kan ha en mening, og vil si den.

Ut og møte folk

Andre lokalaviser fortalte om hva de gjør. Og det er kanskje ingen revolusjon, men i tider med buzz, nett og alt skal være digitalt, er det kanskje likevel fremmed for noen:

- Oss må ut, setta oss i bilen og møta folk der døm e, sa konstituert redaktør Bjørn Sletten fra Dølen i sin presentasjon av lokalavisas public journalism.

Dølen har lyktes med mye, men langtfra alt; da de spurte i spaltene om lesernes mening, kom det lite tilbakemelding. Så da dro de ut for å møte folk. Først på lunsjprat til helt vanlige folk på helt vanlige arbeidsplasser.

- De mente de ikke hadde noe å si og i hvert fall ikke greie på politikk. Men når du spør folk hva som er viktig for dem i hverdagen, blir de engasjert. Og når vi møter dem, har de jo mange meninger, fortalte journalist Tone Sidsel Sanden.

- Så i høst tok vi lunsjpraten et steg videre. En gang i måneden legger vi redaksjonsmøtet ut på kafe, for å møte folk, sa hun.

OPP flyr høyt i bygda

Blant andre erfaringer, var Gjesdalbuen sine erfaringer med omfattende dekning av kommunestruktur-debatt. Ikke med så mange politikere, men flest vanlige folk.

Oppdal-avisa OPP fortalte om sine satsinger. Blant annet møter de en skoleklasse i et helt år fram mot valget, og merker hvordan de faktisk blir engasjert i lokalpolitikken.

Avisa har også en usedvanlig omfattende dekning av kommunens sentrumsplan, der man har oppfordret og bidratt til at folk kan sende inn høringsuttalelser. Men de fløy også langt høyere enn det, fortalte OPP-journalist Morgan Frelsøy:

- Vi kjøpte en drone i anledning sentrumsplanen, for å ta bilder. Og ble i etterkant klar over at vi burde gjennom en omfattende søknasdsprosess for å få lov til det. Men som man sier, det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse!

Powered by Labrador CMS