På 11 måneder har Schibsteds markedsverdi falt med 24 milliarder kroner. Denne uka ble Facebooks rubrikkplaner nok et slag på børsen

Et tungt år på børsen ble enda tyngre denne uka.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For litt siden ble det kjent at Facebook nå lanserer sin Marketplace, som vil gjøre det enkelt å publisere rubrikkannonser direkte på nettsamfunnet - med hjelp fra både meldingssystem og algoritmer.

I media har dette blitt omtalt som en potensiell konkurrent for Schibsteds rubrikksider som Finn, Blocket og franske Leboncoin.

> LES OGSÅ: Facebook lanserer det som kan bli den neste FINN-dødaren med nye «Marketplace»

Slik tenker markedet også:

Fredag stengte børsen med en kurs for Schibsteds A-aksje235 kroner.

Tirsdag ettermiddag hadde den falt helt til 221 kroner - et fall på 6 prosent, og dermed er store papirverdier borte på få dager. 

Ser man på både A- og B-aksjen gjennom hele høsten, blir utviklingen enda tydeligere:

For fire uker siden var børsverdien av selskapet 56,9 milliarder kroner - i går var den 47,9.

Schibsted aksjonærer har dermed tapt 9 milliarder kroner i høst.

Og hvis vi ser historisk på det, er fallet det siste året virkelig dramatisk:

Det var det høsten 2014 at Schibsted-kursen gjorde et voldsomt byks opp til dagens nivå på godt over 200 kroner for A-aksjen.

Høsten 2015 var kursen helt oppe i 324 kroner.

På topp da var markedsverdien av konsernet da hele 72 milliarder kroner.

Utfra dagens verdi på 47,9 milliarder, har aksjonærene på papiret tapt hele 24,3 milliarder kroner.

> LES OGSÅ at det ikke er tallene i dag det er noe i veien med: Fortsatt fantasitall fra fransk rubrikk holder farta oppe for Schibsted

Mener markedet svarer på Facebooks planer

Og markedet er klar på årsaken til børsfallet den siste tida: Overfor Dagens Næringsliv er Aksel Øverland Engebakken (26) i meglerhuset ABG Sundal Collier konstaterer tydelig på trusselen Facebook representerer: 

– Markedet tar det til seg, og Schibsted gikk litt ned på tampen mandag, noe som fortsatte tirsdag formiddag, sier Engebakken.

– Dette er en reell trussel for Schibsted, det er det ikke noe tvil om. Facebooks omfang, antall konsumenter det kan nå og dets store finansielle tyngde gjør at idet øyeblikket de bestemmer seg for at dette markedet er interessant, blir trusselen høyere for Schibsted enn den var før, sier Engebakken.

Powered by Labrador CMS