Porsgrunns Dagblad er den dagsavisa som vokser mest prosentvis i hele Amedia: Redaksjonen feirer 1200 digitale abonnenter

Femdagersavisa har hatt en voldsom digital vekst. Er oppe 26 prosent i digitale abonnenter siden nyttår.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uken kunne Amedia feire at de har nådd 100.000 digitale abonnenter. Den festen tar også Porsgrunns Dagblad, som er en femdagers avis for Porsgrunn og Bamble, del i.

Ansvarlig Redaktør Erik Enger i Porsgrunns Dagblad forteller at de har satset mye på det digitale stoffet.

– Ved nyttår hadde vi 300 heldigitale abonnenter. Denne uka rundet vi 1200. Det betyr at snart hver tredje abonnent ikke har papiravisa. For oss er nettet minst like viktig som papiravisa, sier han til Medier24.

Det betyr at PD er den avisa - blant Amedias 65 avistitler - den dagsavisa som vokser mest prosentvis. Dette ble feiret med kake i bedriften.

Plusser nesten 80 prosent

Siden 2006 har papiropplaget deres gått ned litt over 23 prosent og er nå etablert på 3.840. Denne nedgangen har nå bremset opp, forteller Enger.

– Vi satser ikke på å dekke alt, men gjøre en ordentlig journalistisk jobb når vi velger å dekke en sak, konsert eller fotballkamp i 4. divisjon. I tillegg ønsker vi å være en meningsbærende avis, med lokale ledere hver dag, forteller han.

I sin lederartikkel torsdag skriver Porsgrunns Dagblad:

«Det siste året har først og fremst vist at det finnes betalingsvilje for lokale digitale nyheter, og mest gledelig er det at yngre mennesker er på vei tilbake som abonnenter. PDs største økning er nettopp i aldersgruppen 30-50 år. Mange av disse har aldri holdt en papiravis, men har nå funnet sin plattform på mobil og nettbrett».

Tjener penger

Den digitale transformasjonen er tydelig når man går på nettsidene deres og det merkes også økonomisk.

Enger sider de har som ambisjon og mål å plusse mellom 70 og 80 prosent av alle sakene som blir publisert på nett.

– Så langt i år har vi en økning i de totale abonnementsinntektene på 8,6 prosent sammenlignet med i fjor. Dette kompenserer mye av annonsesvikten, og vi opplever vårt beste økonomiske resultat noensinne. Nedgangen på papir har også flatet ut de siste månedene.

Powered by Labrador CMS