Daglig leder - Morten Scott Janssen i Radiodager (Foto: Erik Waatland)

Radiodager: Til tross for kutt og nedbemanning økte besøkstallet til årets radiokonferanse

Store kutt i bransjen preger ikke besøkstallet - heller tvert imot. 10 prosent flere på årets konferanse.

I disse dager går årets Radiodager av stabelen i ved Ullevåll i Oslo.

Radiodager skal være et er samlingspunktet for hele den norske radiobransjen - både allmennkringkasting, kommersiell radio og lokalradio.

Årets program består av alt fra inspirasjon fra Jo Nesbø til lederkurs og håndtering av kreative medarbeidere. Men viktigst av alt var at dette ble det siste Radiodager før slukkingen av FM-nettet - noe som har preget konferansen.

Daglig leder Morten Scott Janssen, som til daglig er prosjektredaktør og programleder i P4 Radio, sier det har vært en bra konferanse så langt.

– Vi er 40 flere her enn i fjor, til tross for at samtlige av radioaktørene har kuttet, så det er veldig positivt. Når vi teller opp, er det rett i underkant av 400 her, sier han.

NRK P3s komiker Markus Ekrem Neby om å være på Radiodager Norge :-)

Posted by Medier24.com on 16. september 2016

Radiodager ble for første gang arrangert som en dugnad i 2003 - og de første par årene ble fagseminardelen lagt til NRK på Marienlyst.  Men fra 2005 ble det bestemt å legge arrangementet utenfor NRK. Radiodager startet med utgangspunkt i NRK som et felles dugnads-prosjekt med det øvrige radio-Norge. Foreningen Radiodager er etablert som en frittstående, selvstendig enhet med NRK, P4Bauer Media og Norsk Lokalradioforbund som eiere.

Kilde: Radiodager

Noe av årsaken til at besøkstallet har økt kan være at de for første gang har tatt til seg podkast-miljøene, forteller Janssen.

– VG og de andre store mediehusene har for alvor tatt til seg podkasten og da måtte vi også gjøre det, når det produseres så mye bra lyd. Vi har over 32 bidrag fra podkast-verdenen, så det er nytt av året. De lager på en måte radio de også, selv om de ikke er på eteren. Noen er også radioprogrammer som redigert for podkast.

Målgruppene for Radiodager er radiomedarbeidere, mediestudenter og andre som er involvert i radiorelatert virksomhet.  Radiodager er et arrangement som først og fremst tar sikte på å være en inspirasjonskilde for dem som lager radio til daglig, opplyser arrangøren.

– Jeg tror også det at når vi får et såpass solid program som vi har, med Jo Nesbø for eksempel, så gjør det at folk ønsker å komme. Da spør nok medarbeiderne sjefen noen ganger ekstra.

Til toppen