TV 2-sjef Olav T. Sandnes på kanalens høstlansering i Bergen 23. august. (Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix) (Bilde: Hommedal, Marit)

Rundt 60 ansatte har fått innvilget sluttpakke fra TV 2 - men hvor mange som må slutte er fortsatt uvisst

Natt til lørdag går fristen ut.

(Medier24/NTB):

Fristen for å søke sluttpakke i TV 2 går ut natt til lørdag.

Så langt er det kjent at rundt 60 ansatte har fått innvilget sluttpakke og at flere fortsatt er i prosess med ledelsen om en ordning.

– Det er cirka 60 personer som har fått innvilget sluttpakke, men hvor mange som må til for at vi skal få avviklet nedskjæringene med frivillige løsninger er ikke kjent for oss ennå, sier leder for redaksjonsklubben i Oslo, Stein Akre, til Nettavisen.

I begynnelsen av mai ble det klart at TV 2 skal spare minst 350 millioner kroner fram mot 2020.

19. september blir det klart hvor mange som har fått innvilget sluttpakke. Den nye organisasjonen skal presenteres ti dager etter det.

Skal kutte 350 millioner kroner

Det var i mai at TV 2 offentliggjorde de dramatiske planene for omorganisering og prosjektet «TV 2 i 2020».

Planen handler om å bli en «fullverdig digital TV-virksomhet», bli mindre avhengig av lineær distribusjon - og satse mer på verdifullt norsk innhold foran serieproduserte amerikanske serier.

Men for å komme dit og for å kunne prioritere riktig, må kanalen kutte fra dagens kostnadsnivå - og kutte hardt.

Kanalen antydet kostnadskutt på hele 350 millioner kroner fram mot 2020.

Stillingskutt skal stå for langt fra hele beløpet, i en organisasjon som driver med mye kostbar TV-avvikling.

Men det vil utvilsomt bli snakk om en betydelig nedbemanning.

– Vi må ha en kostnadsbase som er 350 millioner kroner lavere enn i dag. Arbeidet med dette starter nå, og vi skal jobbe godt med både organisasjonen og tillitsvalgte, uttalte sjefredaktør og direktør Olav Sandnes til Medier24

– Men 350 millioner kroner betyr ikke 350 ansatte?

Nei, hvis noen regner slik, så regner de for fort. Vi har mange kostnader til drift, produksjon og innhold. Og må bli tøffere på prioritering. Da ser vi på alle kostnadstyper, sa TV 2-sjefen i vår.

LES OGSÅ: 

Til toppen