SKAM - NRKs populære ungdomsserie får nå en internasjonal versjon.

SKAM blir til «Shame» når Spice Girls-skaper Simon Fuller skal lage en amerikansk versjon

Serien er nå solgt til USA, etter lange forhandlinger. Samtidig bekrefter NRK: Det blir en sesong 4 her hjemme!

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(NTB/Medier24):

Ungdomsserien «Skam» er solgt til USA, og en amerikansk versjon er planlagt produsert allerede i 2017, melder NRK.

Kontrakten ble underskrevet denne uken etter en lang forhandlingsprosess, ifølge NRK, som står bak den populære serien.

Det er produsenten Simon Fullers produksjonsselskap XIX Entertainment som har kjøpt rettighetene.

Fuller står bak internasjonale suksesser som «Idol», «So you think you can dance» og sto bak popgruppen «Spice Girls».

 

Dialog siden i sommer

- Vi har hatt en fin dialog med Simon Fuller siden i sommer. At han vil produsere ”SHAME” i USA, er en stor fjær i hatten for Julie Andem og teamet, NRK og den norske TV-bransjen.

- Vi er utrolig stolte av at en serie rettet mot ungdom som tar opp temaer som seksuell identitet, psykiske problemer, religion, festvoldtekt og spiseforstyrrelser, blir et internasjonalt fenomen, sier redaksjonssjef for TV i NRK P3, Håkon Moslet i en melding fra NRK. 

Fuller har skapt store internasjonale TV-suksesser som "Idol", "So You Think You Can Dance", og var dessuten mannen bak pop-gruppa Spice Girls.

Han planlegger å produsere den engelskspråklige versjonen av SKAM i 2017, og er full av lovord om den norske serien.

- SKAM er en viktig serie fordi den har et helt spesielt innhold, laget med ærlighet og integritet for et yngre publikum. Serien er ledende i hvordan den utforsker ulike kanaler og plattformer for historiefortelling, sier Simon Fuller i meldingen. 

-  SHAME har potensiale til å bli en innflytelsesrik serie i Nord-Amerika, hvor vi ikke har noe lignende. Det viser at Norge og Skandinavia er i front på innovasjon og kreativitet, og jeg er stolt av å være med å gjøre SKAM tilgjengelig for et mye større publikum enn i dag, sier Fuller.

 

Planlegger en sesong 4

SKAM har siden starten i 2015 oppnådd stor popularitet for sin måte å fortelle historien på ulike plattformen og "mens handlingen foregår", og sesong 3 har hatt seertall på over 1,2 millioner ukentlige seere.

NRK har lagt vekt på å understreke at SKAM ikke er ingen tilfeldig suksess, men et resultat av NRKs mangeårige utvikling av denne typen historiefortelling.

- Mange i den internasjonale TV-bransjen har fått øynene opp for SKAM denne høsten, men ingen har vist at de har en visjon som Simon Fuller. Han ønsker å være tro mot det opprinnelige konseptet og gjøre "SHAME" til en serie som kan endre spillereglene i amerikansk TV, sier Håkon Moslet.

Moslet forteller at hovedfokuset til det norske SKAM-teamet nå er å planlegge sesong 4 her hjemme. Den kommer en gang til neste år. 

 

Powered by Labrador CMS