Håkon Sollund kan bruke instrumenter som like gjerne kunne høres i en stue for hundre år siden, som i et studio i dag, og som ikke krever noe mer enn det treverket de er laget av og lufta som omgir dem for å lage lyd.

Håkon leter etter lyden til merkevarene: – Lyd er det mediet som mest effektivt formidler en stemning eller en følelse

– I Manus blir det veldig unaturlig å snakke om historiefortelling eller formidling uten å også snakke om lyd.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

En merkevare er summen av inntrykkene vi har fått gjennom interaksjon med den over tid: Kvalitet på produkter, kjøpsopplevelse, pris, historiefortelling, presseomtale, reklamefilmer, bruk av språk, bruk av bilder - og bruk av lyd.

Håkon Sollund, er innholdsrådgiver i Manus med spisskompetanse på lyd og musikk. Han har laget lyd til merkevarer som Rema 1000, Gyldendal og Møbelringen

– Det lydbildet som akkopagnerer historiene dine, er en viktig bidragsyter til oppfattelsen av en merkevare over tid. Lyd er det mediet som mest effektivt formidler en stemning eller en følelse, og for oss i Manus blir det veldig unaturlig å snakke om historiefortelling eller formidling uten å også snakke om lyd, forteller Sollund til KOM24.

Marianne Solheim i Manus.

– Vi vet at lyd er viktig, og det er kunnskap som vi må ta på alvor på vegne av våre kunder - akkurat som vi tar konsistens og kontinuitet i budskap, tone-of-voice og visualitet på alvor, sier byråleder Marianne Solheim til KOM24.

Utslagsgivende instrumenter

De fleste merkevarer har en klar oppfattelse av hva som er deres tone-of-voice, hvordan designmanualen ser ut - eller hva slags bildemanér de har. Dessverre mener Sollund det er få merkevarer som har et like bevisst forhold til hvordan de lyder.

– Vi som skreddersyr innhold til kundenes kanaler, må dermed gjette oss frem hver gang - i et forsøk på å treffe blink. Da tror vi det er mye bedre å utvikle et univers som gir merkevaren det nødvendige utgangspunktet for å kunne være gjenkjennelig og konsistent - også i lydform.

– Hvordan finner du lyden av et merkevare?

– Først og fremst må jeg skaffe meg en god forståelse for hva som skal uttrykkes. Det begynner med en dialog med kunden: Hvilke følelser skal formidles, og til hvilken målgruppe? Når jeg først forstår hva som skal formidles kan jeg begynne å tenke på hvordan. Det begynner gjerne med instrumenteringen.

Han fortelle videre at noen instrumenter gir andre muligheter og begrensninger enn andre, og hvilke instrumenter han velger er utslagsgivende for hva slags stemninger han kan skape. Å velge instrumenter tidlig i prosessen utretter to ting: Det definerer målet, og det setter rammer for prosessen videre.

Lyden av Møbelringen

Da Sollund skulle lage en serie kommersielle dokumentarer for Møbelringen om møbelbutikker på Vestlandet og i Nord-Norge som hadde gått i arv, var det naturlig for han å velge instrumenter som har iboende kvaliteter som uttrykker tradisjon, arv og tidløshet.

– Jeg brukte instrumenter som like gjerne kunne høres i en stue for hundre år siden, som i et studio i dag, og som ikke krever noe mer enn det treverket de er laget av og lufta som omgir dem for å lage lyd: pumpeorgel og akustisk gitar, for eksempel – og kor. Lite er mer effektivt enn stemmer, selv om de ikke synger ord. I og med instrumentvalgene var allerede mye av jobben gjort.

Gyldendal skilte seg derimot litt ut. Der skulle Sollund lage noen korte teasere til fantasy-boken Jernulven av Siri Pettersen.

– Grunntanken her var å snu det, og gi boken en kjenningsmelodi, sånn at den kunne låne litt momentum fra de store fantasy-seriene. I dette tilfellet fant jeg ut at det ville bli lettere å hente ut den mest effektive delen fra et større hele, så selv om den lengste teaseren skulle være 30 sekunder lang, begynte jeg med å lage tre minutter, og fant ledemotivet mitt på den måten.

Her brukte han et sample av en tåkelur, pauker og en dyp synth-drone som underlag, mens Sollund selv spilte hovedmelodien på en virtuell klavikord – et middelalderinstrument som er pianoets tilbakeblivne litt uhyggelige onkel, som ga akkurat den rette, skumle, viktorianske stemningen.

Formidlingen av følelser

– Hvilke verktøy bruker du for å produsere lyden?

– Synthesizere – eller synther, da – er både maling, malekost og lerret når du driver med lyddesign. Ellers bruker jeg alltid også mer tradisjonelle instrumenter, som gitar – som er hovedinstrumentet mitt – piano og forskjellige slektninger av det, bass, trommer av forskjellige slag, vokal osv.

Sollund mener musikk er det mest umiddelbare og universelle uttrykket for følelser vi har. De aller fleste lar seg bevege av musikk, og ingen kjent kultur på noe tidspunkt i historien har manglet musikk.

– Musikken er så dypt menneskelig at det ikke er helt fjernt å se på den som en del av vår natur. Derfor har vi i Manus tenkt at det å skulle drive med formidling – og gjerne formidling av følelser – blir litt fattig uten bruk av musikk som er skreddersydd for formålet – og vi vil jo også si at tiden har vist at vi har rett, avslutter Sollund.

Powered by Labrador CMS