Johan Arnt Nesgård er fotograf i Trønder-Avisa - og deler gjerne sine tips til gode bilder.
Johan Arnt Nesgård er fotograf i Trønder-Avisa - og deler gjerne sine tips til gode bilder. (Foto: Gard L. Michalsen)

Hellkonferansen:

10 tips som hjelper deg til å ta bedre bilder. Her er Johan Arnt Nesgårds beste råd

Forberedelser, tid og sted - og så videre. Men ett tips trumfer selvsagt alle de andre, understreker den rutinerte fotografen i Trønder-Avisa.

- Hva er et godt pressefoto? Det er et bilde som dokumenterer noe. Det gir informasjon. Og det fremkaller følelser.

...ett tips trumfer alt annet: Fang øyeblikket! Foto: Gard L. Michalsen

Slik oppsummerer Johan Arnt Nesgård hva han jakter etter. Han har lang erfaring som fotograf i Trønder-Avisa, og en lang rekke priser for sine bilder.

Under Hellkonferansen på Stjørdal denne helga delte Nesgård noen av sine beste tips - oppsummert til 10 gode råd, og selvsagt: Med en rekke eksempler til hvert punkt.

Et bilde forteller som kjent mer enn 1000 ord.

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

1. FORBEREDELSER

Når gjør du en avtale? Kan du dokumentere det du faktisk skal skrive om? For eksempel om en bonde er i nærheten av fjøsen, om læreren er på jobb eller om fotballspilleren er på banen.

- Eller du kan montere et kamera i taket lenge før basketkampen, sånn at du får tatt dette bildet, forklarer Johan.

Planlegging handler også om å vite hvor folk du skal ta bilder av, beveger seg - slik at du gjerne får med både objektet og omgivelsene. Det vil si folk rundt

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

2. TID

- Tid er selvsagt avgjørende. Enten at du er raskt på plass der det skjer - eller at du bruker tid på å dokumentere det som skjer, sier Johan. 

Noen ganger handler det også om vente lenge nok på et sted til at det rette bildet kommer. I noen tilfeller kan tid også bety en reportasje over flere måneder. 

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

3. STED

- Det optimale bildet tar du stort sett aldri på et kontor! Få folk ut av kontoret, lyder rådet. 

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

4. TA SJANSEN!

- Nå er vi ikke så ofte på Lerkendal lengre, men noen ganger setter jeg meg på et annet sted enn bak mål. For å få med seg de situasjonene som skjer annet sted på banen. Det handler om å tørre å sette seg et annet sted enn det mest åpenbare i en situasjon, for å få det uventede bildet som noen ganger dukker opp. 

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

5. ELEFANTEN I ROMMET

- Skal du få de gode bildene, så må du tørre å bli synlig - være elefanten i rommet. Da får du med deg både det som skjer, og alle andre i bakgrunnen. 

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

6. KONTRAST

- Prøv å tenk kontrast i bildene. Ikke bare i svart og hvitt, men i bildeinnholdet. Stor og liten, glad og lei seg. Kontraster i følelser gir alltid bildene en ekstra dimensjon, sier Johan.  

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

7. BAKGRUNN

- Ofte prøver jeg å få rent gress, rene vegger, snø, rene flater i bakgrunnen - for å fokusere på det som er viktig, forteller Johan.

Men da må man plassere seg riktig. Det gjør det ikke minst også lett på deske å legge tittel og ingress på bildene på desk. Alternativet er å kjøre stor blenderåpning - for å gjøre liten dybdeskarphet.

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

8. INNRAMMING

Noen ganger kan man «ramme inn» motivet i noe - som gjerne forteller hva saken handler om. 

 

Foto: Johan Arnt Nesgård

9. BLITZ - ELLER IKKE BLITZ?

- Jeg bruker stort sett ikke blitz. De nyeste kameraene er så gode at man nesten aldri trenger det. Men når jeg bruker det, er det for å få fram enkelte elementer som må lyses opp - for å fortelle historien.

 

En stor okse hadde rømt fra slakteriet i Levanger, og i et forsøk på å fange oksen ble slakter John Anders Aspaas løpt ned av oksen. Han slapp fra det uten alvorlige skader. Foto: Johan Arnt Nesgård

10. FANG ØYEBLIKKET!

- Og dette trumfer alt jeg har snakket om fram til nå!

- Bildet kan være uskarpt, dårlig bakgrunn og dårlig eksponert - men det betyr ikke noe hvis det fanger øyeblikket, understreker Johan Arnt Nesgård. 

 

Til toppen