De norske TV-sjefene var forrige uke samlet til «toppmøte» på Nordiske Mediedager i Bergen.
De norske TV-sjefene var forrige uke samlet til «toppmøte» på Nordiske Mediedager i Bergen. (Foto: Thor Brodreskift / Nordiske Mediedager)

INNSIKT

10 TV-trender akkurat nå: Vi bruker mer tid på levende bilder, men det lineære fallet fortsetter for fullt

- Halvparten av befolkningen strømmer nå daglig, skriver Knut-Arne Futsæter.

  • KNUT-ARNE FUTSÆTER, forskningsleder i Kantar Media. Grafene er blant annet brukt som presentasjon på Inside Telecom-konferansen i Strømstad 8. mai.
  1. Vi bruker mindre tid på kringkastet TV

  • Seertid ble redusert fra 167 minutter i 2016 til 150 minutter i 2017, og den negative utviklingen for tradisjonell kringkastet TV fortsetter i 2018.
  1. Bare 8% av seertid på TV er seing i opptak

  • 62% av seing i opptak var drama eller underholdning i 2017, mens nesten ingen ser opptak av sport. 

 

  1. Stadig større andeler av tiden brukt på TV-apparatet blir brukt på strømming og andre aktiviteter

  • Det totale konsumet bruk på TV-apparat har vært relativt stabilt de siste 10 årene. Seertiden for kringkastet TV er blitt redusert, men vi bruker stadig mer tid på strømming og andre aktiviteter.
  1. TVOV undersøkelsen gir mange nye og spennende analyser

  • Fra 1. januar 2018 har Kantar Media sin nye TV & Online Video undersøkelse (TVOV) målt seing alle steder og på alle skjermer. TVOV gir ny kunnskap og innsikt om blant annet hvordan seingen fordeler seg på ulike skjermer og plattformer. 
  1. Lineær TV har fortsatt en sterk posisjon

  • Når det norske folk ser på TV-kanalene foretrekker de fremdeles å se live. Hele 104 av 124 minutter (84%) var seing live i april 2018. Opptak (tidsforskjøvet seing) utgjorde 12 minutter og video on demand(VOD) 8 minutter. Dette bekrefter igjen TV-mediet sin sterke posisjon når det gjelder å være del av et felleskap i sanntid. Spesielt sport og nyheter foretrekkes naturlig nok å bli konsumert live. Serier blir derimot i langt større grad konsumert når man selv ønsker å se på, og binge-watching (seriefråtsing) ved at man ser flere episoder i strekk er blitt et fenomen.
  1. Vi foretrekker å bruke den største skjermen: Best screen available

  • Hele 109 av 124 minutter ble brukt på TV-skjermer hjemme i april 2018. Kun fire minutter (3%) ble brukt på andre enheter enn TV-skjermen. Seing på ulike skjermer og steder varierer mye mht. målgrupper og programmer. Barn bruker mye mer tid på nettbrettet, og ungdom ser oftere på PC/Mac når det gjelder ungdomsserier som SKAMog Paradise Hotel. Videre er det slik at mange sikkert vil se på fotball VM 2018 i Russland utenfor hjemmet til sommeren. I april utgjorde TV-seing utenfor eget hjem 11 minutter.

 

  1. Total Screen Rating (TSR) er blitt det nye fagordet

  • Den danske kriminalserien Broensom ble sendt på NRK1 i vinter, illustrerer godt nordmenns nye seervaner, og hvordan ulike grupper av befolkningen ønsker å følge serien på ulike måter. Mens befolkningen over 50 år for det meste velger å følger første episode av serien på tradisjonell måte direkte (live) på TV-skjermen, velger de under 40 år i hovedsak å se serien online (video on demand).  

 

  1. Halvparten av befolkningen strømmer daglig

  • Analyser fra Forbruker & Media viser at 56% strømmer levende bilder en gjennomsnittlig dag. Hele 94% av tenåringene strømmer, mens bare 14% av de over 70 år strømmer.
  • Strømming er mer populært blant menn (63%) enn blant kvinner (50%).
  1. YouTube er Norges største strømmetjeneste

  • 37% av befolkning bruker YouTube daglig, og 25% Netflix (Forbruker & Media, 2017).
  • Hele 80% av tenåringene bruker YouTube, mens bare 7% av de over 70 år.  

 

  1. De globale strømmeaktørene har fått en dominerende posisjon

 

Til toppen