Prosjektet til Andreas Fosse (foran) blir nå en fast del av E24. Bak fra venstre: Redaktør og administrerende direktør Per Valebrokk, nyhetsredaktør Ingrid Høsøien Indseth og kommersiell leder Martin Nerstad.
Prosjektet til Andreas Fosse (foran) blir nå en fast del av E24. Bak fra venstre: Redaktør og administrerende direktør Per Valebrokk, nyhetsredaktør Ingrid Høsøien Indseth og kommersiell leder Martin Nerstad. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Et halvt år etter lansering har 100.000 lastet ned minE24. Nå blir det full gass videre og fast jobb til seks nye årsverk

Nær halvparten av de hundre tusen, er blitt ukentlige brukere. - Det tar tid å bygge trafikk på app. Dette er ikke noen sprint for Usain Bolt, men mer som Marit Bjørgen på 3-mila, sier prosjektleder Andreas Fosse.

Men prosjektlederen er fornøyd med hvordan det går i denne tremila, etter at næringslivsnettstedet lanserte den nye mobilappen minE24 i fjor høst.

For nesten halvparten av 100.000 er mange, og de leser mye:

- Vi har 40.000 ukentlige brukere. De er innom appen i snitt nesten 6 ganger i uka, og genererer 23 sidevisninger hver, sier Fosse.

På inntektssiden går det også godt. Appen har vært utsolgt på annonseplass siden oppstarten.

FÅR FAST JOBB: Seks prosjektstillinger for minE24 blir nå faste stillinger. Her tre av de som jobber på app-desken: Eivind Bøe, Petter Winther og Hans Henrik Torgersen Foto: Gard Michalsen

Og summen av dette så god at E24-sjef Per Valebrokk for litt siden kunne gi en håndfull ansatte en sjelden, men gledelig nyhet:

De seks prosjektstillingene som har utgjort den dedikerte redaksjonen til minE24 er nå blitt gjort om til faste stillinger.

- Det er selvsagt veldig godt å se at vi har lykkes. For å gå videre med prosjektet måtte vi både skape volum, levere på innhold og få det til kommersielt. Og det har vi gjort, sier Valebrokk.

 

Skal samle alt om økonomi, næringsliv og finans

Nyhetsapper og lignende tjenester har kommet og gått de seneste åra i den norske mediebransjen.

En periode satset tradisjonelle medier på manuelt deskede, digitale utgaver i apper for lesebrett. Men de seneste åra har på rekke og rad Aftenposten, VG og Dagens Næringsliv lagt ned slike apper. Mer automatiske og HTML-baserte utgaveaviser lever imidlertid videre hos Dagens Næringsliv og Amedia, og nå også Klassekampen.

Samtidig har nyhetsappene fått forsterket kraft, i jakten på flere trafikkilder utenfor de sosiale algoritmene. SOL.no lanserte nylig sin nye app, og VG har utviklet Peil for unge brukere.

minE24 tok også mål av seg å nå en klart definert målgruppe, da appen ble lansert i fjor høst:

- Målet er at appen skal samle de viktigste nyhetene om økonomi og næringsliv fra både Norge og resten av verden. Her får du saker fra E24, våre partnere - og kuraterte saker fra andre medier. Så skal vi også vise deg veien videre, slik at de som ønsker det kan få enda mer dybde, uttalte Per Valebrokk til Medier24.

 

 

Under 1000 tegn og titler som gir mening

En stor markedskampanje i både egne flater og fysiske formater har gitt mange nedlastinger. Jakten på lojale brukere handler imidlertid ikke om fancy plakater eller slagord, men journalistikk.

Og det var mer krevende enn man skulle tro, erkjenner Andreas Fosse:

- Det tar tid å knekke koden, og bygge lojalitet. Men når vi får det til, får vi så innmari mye igjen for det, sier han.

For minE24 har det handlet om å tro på ambisjonen og den samme oppskriften:

  • Journalistene skal finne saker og prioritere de viktigste blant mange kilder, børser og andre medier - og det må skje raskt. Da kreves en kombinasjon av kunnskap, erfaring og ikke minst teknologi; her er Schibsteds nye medieplattform for nyhetsovervåking og publisering vesentlig.
  • Appen skal by på sammendrag og kortversjoner, som gjerne skal være på rundt 600 bokstaver. Og i hvert fall ikke noe lengre enn 900 tegn med mellomrom.
  • Og tittelen skal være informativ, saklig og fortellende, helt uten å falle for fristelsen til å drive clickbait.

- Du skal kunne følge overskriftene og nyhetsvarslene en hel dag, ute å gå inn i selve appen, og likevel føle deg oppdatert, sier Per Valebrokk.

- Da velger dere bort noen sidevisninger?

- Ja, men det lønner seg over tid, mener E24-sjefen.

 

Samler redaksjonene

Denne måten å jobbe på, hvor hurtighet har vært en kvalitet i seg selv, har vært et lite «spark bak» til resten av redaksjonen. Allerede 12 år gamle E24 begynte kanskje å bli litt satt, forteller de.

Men fra å være et litt adskilt prosjekt, en bedrift i bedriften, samles nå minE24-redaksjonen med resten av gjengen. Det forklarer nyhetsredaktør Ingrid Høsøien Indseth:

- Vi samler oss nå i én redaksjon, hvor vi jobber enten med realtid eller dagsorden. Og så blir det kanskje litt mindre av det «i midten», sier hun.

Her er også teknologi en faktor. I dag produseres og publiseres innhold til minE24 i Schibsteds egen medieplattform, mens E24.no fortsatt lages i Dr. Publish.

Det gjør det litt mer kronglete å deske saker mellom app og nettavis.

- I løpet av 2018 skal vi også komme på samme plattform, noe som gjør det enda lettere å jobbe på tvers, sier Indseth.

 

Utsolgt første seks måneder

Brukeropplevelse, design og lastetid har vært sentralt for minE24. Det gjelder også kommersielt - blant annet er appen ekjemisk fri for bannerannonser.

Her er det kun innholdsmarkedsføring, som i all hovedsak er B2B. Også på annonsesiden helst kortere tekster. Og det har slått an hos annonsørene, sier en fornøyd kommersiell sjef Martin Nerstad i E24:

- Vi har vært utsolgt de første seks månedene. Og vi er utsolgt i de tre neste også, sier han.

- Men da lager dere ikke mer plass?

- Ikke foreløpig, men det kan komme. I dag skal vi ha fem annonsører samtidig som kjører innhold i appen. Det er korte natives som kundene er fornøyd med, som leses veldig godt, og som vi dermed kan ta godt betalt for, sier Nerstad.

Det er per i dag ingen planer om å endre på brukeropplevelsen ved å fylle appen med bannerannonser. E24 var også tidlig ute med å lansere innholdsmarkedsføring på den tradisjonelle nettavisen. Og dette blir en stadig viktigere del av inntektene:

- 30 prosent av annonseinntektene våre er fra native og innhold, sier Nerstad.

 

10 prosent topplinjevekst

Sammen med god utvikling på desktop og mobil, og ikke minst vekst for magasinet Dine Penger, gir det en pen vekst for E24 Dine Penger AS i fjor:

En vekst i omsetningen på nær 10 prosent, til 78,9 millioner kroner.

Etter 7 millioner pluss på drifta (EBIT) i 2016, antydet publisher Per Valebrokk i fjor høst at store deler av overskuddet for 2017 ville gå til minE24. Men ikke hele. Det ble 3,95 millioner i driftsresultat i fjor også.

- Når vi får til det til tross for en ganske betydelig investering, synes vi det er et godt år, sier han.

- Skal dere bruke like mye penger i år?

- Vi skal fortsatt investere. Men kanskje ikke like mye som i fjor. Og vi skal fortsette å gå i pluss, sier Valebrokk.

For noen år siden var det nedbemanning i E24 også. Både som følge av inntektsutviklingen og fusjonen med Dine Penger. Siden har pilene pekt oppover, og med seks nye årsverk er det nå netto vekst i antall ansatte.

Og flere kan det bli. Brukerbetaling er etter alt å dømme neste ledd for E24.no, bekrefter Per Valebrokk:

- Det er noe vi jobber med. Men det kan vi ikke si så mye om ennå, sier Valebrokk.

 

 

Til toppen