(Illustrasjonsfoto).
(Illustrasjonsfoto). (Bilde: Scanpix)

11 fakta om hvem norske ledere er - og 7 interessante poenger om mediebruken deres

UKAS MEDIETALL: Norske ledere har et høyt mediekonsum, de er mer digitale og har ikke uventet et selektivt medieforbruk.

  • Knut-Arne Futsæter er forskningsleder for medier i Kantar TNS (tidligere TNS Gallup)

 

Hvem er norske ledere?

Det forteller Norsk Beslutningstakerindeks 2016 mye om. 

Og norske ledere er i utgangspunktet ganske like som resten av den yrkesaktive delen av befolkningen, men det er noen klare tendenser: 

Ukas medietall fra Kantar TNS

  • Medier24 vil cirka en gang i uka presentere medietall fra Kantar TNS.

  • Noen gang vil det publiseres som tekster eller kronikker signert Kantar TNS, andre ganger som nyhetsjournalistikk fra Medier24.

  • Det er redaksjonen i Medier24 som gjør alle redaksjonelle vurderinger. Ingen av partene betaler noe til hverandre for samarbeidet.

Les mer om Kantar TNSKantarTNS.no

  1. Lederne er hovedsakelig menn, og de har god økonomi.

  2. Snittalderen er 45 år, som er et par år eldre enn den yrkesaktive befolkningen generelt.

  3. Menn tjener bedre som ledere enn kvinner.

  4. Lederne foretrekker å jobbe i team.

  5. De handler ofte i spesialforretninger eller hos faghandel, og mener penger er den beste målestokken på suksess. De er derfor mer materialistisk innstilt.

  6. Lederne er interessert i teknisk utstyr innenfor mobil, tv, radio og data, og elsker å kjøpe tekniske artikler og utstyr. Er også meget interessert i å prøve nye tekniske løsninger.

  7. De ser på jobben sin som en karriere, og ønsker å komme til topps karrieremessig.

  8. Lederne ser på seg selv som kreative, og liker å leve et liv med utfordringer, nyheter og forandringer.

  9. De betaler gjerne ekstra for kjente varemerker når det kommer til interiør, klær og sko.

  10. Lederne mener andre ofte spør dem om deres syn på varer og tjenester, og at de prøver nye ting tidligere enn sine venner. Lederne er derfor oftere opinionsledere og innovatører.

  11. De interesserer seg i sterk grad for båt/båtliv, bil, jakt, bank og forsikring, fiske, fritid og reiser og politikk og samfunn.

 

Fakt om Norsk BeslutningstakerIndeks (NBI) 2016

  • Norsk beslutningstakerindeks er basert på data samlet inn gjennom Kantar TNS Forbruker & Media (F&M). Det er gjennomført hele 15.000 intervju blant hele befolkningen.
  • I F&M finnes det en rekke spørsmål som belyser det norske arbeidslivet. Denne rapporten gir innsikt i noen sentrale spørsmål som sysselsetting, arbeidsledighet, stillingstype, sektor for ansettelse. I tillegg gir den et dypere innblikk i norske ledere og deres medievaner.
  • Definisjonen på ledere i denne rapporten er yrkesaktive respondenter som i F&M har svart arbeidsleder, mellomleder eller toppleder på spørsmålet «Har du en ledende stilling, i så fall hvilken type?». Lederne blir i rapporten sammenlignet med befolkningen18+ og den yrkesaktive befolkningen. Toppledere er respondenter som har svart toppleder og som er yrkesaktive. 5% av den yrkesaktive delen av befolkingen betegnes som toppledere og 16% som mellomledere.

Ledernes mediebruk: Høyt konsum, mer digitalt og mer næringslivsorientert

  1. Lederne har et noe høyere mediekonsum enn befolkningen generelt. De er innom flere mediekanaler og enkeltmedier, og har en mer selektiv og søkende mediebruk.

  2. Lederne leser 0,9 aviser daglig – 0,2 nisjeaviser og 0,5 lokalaviser pr dag. De leser oftere papiravisenes nisjeaviser som f.eks. DN, Finansavisen, Vårt Land.

  3. Aftenposten, VG og DN har flest lesere blant ledere (22), men relativt sett er andelen ledere høyest hos Finansavisen og DN. De store
    regionsavisene skårer også høyt.

  4. Båt (Vi Menn Båt), Kapital, Norsk Golf, Båtmagasinet og Bil Top Gear er i større grad lest av lederne enn befolkningen.

  5. DN.no, Hegnar.no og E24 har relativt sett høyest dekning av de målte nettstedene.

  6. Lederne bruker i større grad Twitter og LinkedIn enn befolkningen.

  7. Lederes mediebruk skiller seg fra befolkningen spesielt når det kommer til kommersiell radio, streaming, mobil, internett og nettaviser, hvor den er høyere.

 

Se også: 9 grafer som også forklarer ledernes medievaner

Til toppen