12. april åpner Facebook opp Instant Articles for hele verden og alle medier

- Vi åpner programmet for alle publishere, uansett størrelse og hvor i verden, skriver produktsjef Josh Roberts.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook Instant Articles har skapt mye oppmerksomhet og nysgjerrighet siden det ble lansert i 2015.

Gradvis har Facebook testet produktet i samarbeid med stadig flere internasjonale mediehus. For noen uker siden var Dagbladet først ute her hjemme.

Og nå kommer beskjeden mange har ventet på: 12. april åpnes det opp for alle.

Det forteller product manager Josh Roberts i en bloggpost på media.fb.com.

Målet er å gjøre den raske plattformen tilgjengelig - og håpet er at så mange som mulig bruker den. Roberts skriver blant annet:

We built Instant Articles to solve a specific problem—slow loading times on the mobile web created a problematic experience for people reading news on their phones. This is a problem that impacts publishers of all sizes, especially those with audiences where low connectivity is an issue. With that in mind, our goal from the beginning was to open up Instant Articles to all publishers and we’re excited to be able to do that in a way that makes it fast and easy for all publishers to reach their audiences on Facebook.

Roberts understreker at utgivere kan selge annonser selv og beholde hele omsetningen, eller bruke nettsamfunnets annonsenettverk.

Og han oppfordrer utgiverne nå til å sette seg inn i produktet:

We’ve made it easy for publishers to join by building a system based on the tools they already use. Instant Articles uses the languages of the web and works with publishers’ content management systems, and we have documented an open standard that is easy for publishers to adopt. We encourage all interested publishers to review our documentation and prepare for open availability in April, at which point they will be able to share this fast, interactive experience with their readers.

Powered by Labrador CMS