124 lokalaviser står bak dugnaden «Nasjonal avisuke»: Over 1200 skoler er med på prosjektet

– Å undervise i demokratiforståelse og redaksjonelle mediers plass i dagens medievirkelighet har aldri vært viktigere enn i dag, sier Randi Øgrey i MBL.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Avisuka er en nasjonal dugnad for å lære barn og unge om journalistikk og medienes rolle. 75.500 av landets skoleelever på 4., 6., og 9. trinn skal ha norsk redaksjonelt innhold på timeplanen i en hel uke står det i en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). 

Det er 22. gang Mediekompasset (MBL) arrangerer nasjonal avisuke i et spleiselag med landets lokalaviser og byr på daglige aviser og arbeidshefter til alle elevene.

Administrerende direktør i MBL/Mediekompasset Randi S. Øgrey

Undervisningsopplegget er tilrettelagt for å fremme forståelsen av kildekritikk, ytringsfrihet og de redaktørstyrte medienes viktige samfunnsoppdrag. Alt er tilpasset trinnets kompetanseplaner, ifølge pressemeldingen.

– Å undervise i demokratiforståelse og redaksjonelle mediers plass i dagens medievirkelighet har aldri vært viktigere enn i dag, hvor fake og fakta spres om hverandre i en hurtig og stadig større informasjonsstrøm. Vi setter stor pris på at så mange av landets lærere er bevisste nettopp dette, forteller administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL/Mediekompasset. 

I løpet av uke 44 vil rundt en halv million aviser være en del av skolehverdagen og få sin plass i skolesekker landet rundt.

Nylig lanserte Mediekompasset appen Skoleaviser – for alle som vil jobbe med journalistikk og lage skoleavis. Fra skolestart i høst og fram til lokalvalget var det 50.000 daglige brukere av digitalressursen dittvalg2019.no med masse redaksjonelt stoff. Gjennom året har skolene også fri tilgang til medielabben.no, som er en omfattende læringsressurs for barne-, ungdomsskole og den videregående skolen.

– Innholdet i mediene og verdiene som følger av redigerte medier gir etdagsaktuelt innhold til timeplanene gjennom året. Derfor har vi både tilbud om hefter og flere digitalressurser slik at skolene kan bruke det når det egner seg i årsplanen, forteller Øgrey i pressemeldingen. 

Powered by Labrador CMS