INGVAR SANDVIK, TNS Gallup - og noen av grafene han forklarer.
INGVAR SANDVIK, TNS Gallup - og noen av grafene han forklarer. (Foto: Gard L. Michalsen)

19 enkle grafer som forklarer hvordan medievanene våre endrer seg

MEDIETRENDER2015: Vi oppsummerer TNS Gallups statusrapport for medieutviklingen i Norge.

Forrige uke inviterte TNS Gallup til konferansen Medietrender 2016.

Det startet med «høydepunktet» for alle som ikke kan få nok av statistikk og kvalifiserte analyser av medieutviklingen i Norge og resten av verden.

Og de store trendene er ikke uventet som følger:

  • Papiravisene faller fortsatt.
  • Vi bruker stadig mer internett, og stadig mer på mobilen.
  • TV og radio står fortsatt sterkt, men OBS!, her faller det fort blant de yngste brukerne.
  • De yngste er mobile, bruker nett-TV, smarttelefon, Snapchat og Youtube.

Marketingdirektør og avdelingsleder Ingvar Sandvik i TNS Gallup holdt foredraget, og har du god tid kan du høre alt han sier i video-embeden under.

På TNS-gallup.no kan du også laste ned hele presentasjonen med over 50 slides om medieutviklingen.

Medietrender-2016, TNS Gallup from Terje Borud Foto on Vimeo.

Men vi har også trukket ut de 19 viktigste - som oppsummerer ganske godt:

medietrender01_Side_02

1. Internett er vår desidert viktigste nyhetskilde

medietrender01_Side_03

2. Og på 10 år er antall papiraviser vi leser, blitt halvert

medietrender01_Side_04

Men nordmenn leser fortsatt ganske mye papir, sammenlignet med de fleste andre!

medietrender01_Side_05

4. Mediehusene holder totalt sett relativt godt stand, men nettavisen har nå passert papiravisen i dekning

- Og det vil ikke forundre meg om mobilavisene passerer nettaviser snart, spår Ingar Sandvik. 

medietrender01_Side_11

5. Radio holder seg fortsatt godt.

medietrender01_Side_14

6. Podkast vokser, men det er fortsatt ikke noe «alle» hører på

medietrender01_Side_15

7. TV-en har ennå ikke dødd ut...

medietrender01_Side_16

8. ...men ungdommen ser stadig mindre på (lineært) TV

medietrender01_Side_21

9. Og vi bruker TV-en til stadig mye annet enn «TV»

medietrender01_Side_22

10. «Alle» har smart-telefon

medietrender01_Side_27

11. «Alle» er fortsatt på Facebook, men litt mindre aktivitet

medietrender01_Side_29

12. Snapchat stort blant de unge. Twitter tar aldri helt av

medietrender01_Side_30

13. Ingenting klarer å ta livet av kinoen

medietrender01_Side_35

14. En overordnet graf som forteller ganske mye om utviklingen de siste 50+ årene

medietrender01_Side_37

15. Alle barn i alderen 3-11 år (!) har tilgang til (ikke nødvendigvis egen) smarttelefon og brett

medietrender01_Side_39

16. ...og for dem under 11 år, er YouTube den største TV-kanalen

medietrender01_Side_40

17. Ungdommens mediebruk har endret seg stort på ti år - papiravisen er mer enn halvert

medietrender01_Side_46

18. Smartklokker er i vekst, men tar ikke helt av ennå

medietrender01_Side_50

19. Adblock? Har ikke tatt helt av ennå. Men de yngste er langt mer ivrig også her

Til toppen