VGTV-sjef Helje Solberg og strategidirektør Thomas Manus Hønningstad kan glede seg over en viktig milepæl.

Etter 192 millioner minus begynner det å snu: I vår hadde VGTV for første gang en måned i pluss

Samtidig som de tradisjonelle TV-husene sliter tungt, begynner det å snu for nykommeren. - Dette er en investering i fremtidig vekst, og nå begynner vi å se resultater, sier en fornøyd Helje Solberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VGTV AS har vært et kostbart eventyr for Schibsted: 

Selskapets tre første driftsår har gitt hele 192 millioner kroner i akkumulert driftsunderskudd. 

Men tidligere VG-sjef og nå Schibsted-direktør Torry Pedersen har gjennom disse åra holdt fast på at en investering i levende bilder er viktig for framtida. 

Den som ler sist, ler best? TV-sjefer fra venstre under debatt på Nordiske Mediedager i 2016 (med debattleder Sigrid Sollund helt først): Olav Sandnes (TV 2), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Harald Strømme (da Discovery og TVNorge), Trygve Rønningen (da MTG/TV3) og Torry Pedersen (da VG og VGTV).

Og nå tyder tallene på at han kan få rett - i vår passerte underbruket i Akersgata to viktige milepæler: 

  • Mars var all time high når det gjelder annonseinntekter, og for første gang var VGTVs reklameomsetning større enn annonseinntektene fra papiravisen. 
  • Den neste måneden ble nemlig enda mer historisk. VGTV AS hadde i april sin første lønnsomme måned - altså med positivt driftsresultat. 

Det forteller en fornøyd redaktør og direktør Helje Solberg

- VGTV har vært en investering i fremtidig vekst. Det har vært en kostbar satsing, og vi har hele tatt hatt full støtte fra VG og Schibsted. Derfor er det ekstra viktig, hyggelig og inspirerende at vi nå begynner å se resultatene.

 

Lavere kostnader og nye inntekter

VG har historisk hatt suksess med å sette ut nye satsingsområder til egne selskaper - som VG Nett og VG Mobil. Det samme ble gjort med VGTV for tre år siden, og avisens erfarne nyhetsredaktør Helje Solberg ble satt til å lede satsingen. 

Det har kostet, men i fjor begynte det å snu - med en resultatforbedring på nær 50 millioner kroner. Fra minus 84 millioner i 2015 til «bare» 36,5 millioner kroner i røde tall.

Og denne utviklingen har altså fortsatt på vei inn i 2017. 

- Hva har dere gjort annerledes?

- Resultatforbedringen i fjor er et resultat av at vi kuttet en del kostnader, kombinert med bedre inntekter. Også så langt i år har inntektene vært langt høyere enn fjoråret. Vi hadde en vekst i annonseinntektene på 51 prosent i første kvartal 2017, sammenlignet med samme periode i fjor.

- Betyr det at 2017 ender med pluss?

- Det forventer vi ikke. Men det blir en solid forbedring av resultatet. I løpet av neste år bør vi bli lønnsomme, sier Solberg. 

 

 

Discover og Discovery

Veksten ligger i stor grad på «god, gammeldags» videoreklame - altså prerolls og andre formater på web-TV, inkludert mer brukervennlige og kortere reklamer. Men det er også nye prosjekter, og to nye satsinger har pekt seg spesielt ut i år: 

I dette studioet er vi vant til å se VGTV-profiler som Mads Andersen.
  • Samarbeidet med Discovery Networks om sportsnyheter, som sysselsetter 10 personer. Disse publiseres både i VGTVs egne kanaler og hos Discovery
  • Den andre store nysatsingen i år er publisering av nyheter på Snapchat Discover-plattformen. Her bruker VGTV seks personer. Og det er ikke lønnsomt ennå, understreker Helje Solberg: 

- Vi lærer mye og eksperimenterer på hvordan vi skal nå de yngre. Dette er en rendyrket mobilopplevelse, som tvinger oss til å lage innhold som er tilpasset den plattformen. Mobil er nå den største plattformen for VGTV. Fremtidig vekst vil primært skje på mobil. Derfor er denne satsingen så viktig.

- Og i den grad Snapchat Discover blir en suksess for oss, handler om vår evne til å ta denne lærdommen over til egne plattformer. Samtidig som vi utforsker en ny forretningsmodell, sier hun. 

- Hva med den «lineære» TV-kanalen VG - hvor lenge skal dere fortsette med den?

- Den er ikke veldig stor, men den er fortsatt lønnsom - med distribusjonsinntekter og noe reklame. Her viser vi løpende nyheter og seks-sju dokumentarer om dagen. Så lenge vi tjener penger på den, fortsetter vi, sier Solberg. 

 

- For lite innovasjon på videoreklame

Reklameveksten for VGTV sammenfaller også godt med utviklingen i bransjen, senest omtalt i forbindelse med mediebarometeret for mai måned

Den VG-produserte kinofilmen «MAGNUS», regissert av Benjamin Ree.
  • «Lineært TV» mister seere i stort tempo. Kombinert med stor etterspørsel gir det utsolgte kanaler.
  • Denne etterspørselen gir i neste omgang vekst for andre kanaler, som kino, utendørs og online video. 

VGTV sier ja takk til denne veksten, men skulle gjerne sett enda mer nytenking: 

- Det er for lite innovasjon og eksperimentering når det gjelder online videoreklame. I stedet for å tilpasse budskapet til en mobil brukeropplevelse, er det for mange som fortsatt tenker på TV som hovedplattformen. 

Det sier strategidirektør Thomas Manus Hønningstad i VGTV. Han mener man må bli enda bedre på å ta etter de globale gigantene, mener han: 

- Youtube, Facebook og andre sosiale medier er kompromissløse når det gjelder å sette brukeren først. Det endrer måten vi forteller historier på. og det må vi lære av - både redasjonelt og kommersielt, sier han. 

Strategien handler forøvrig ikke bare om reklameinntekter. Dokumentarer som en del av pakken til VG+ har gitt 10.000 nye digitale abonnenter. Både innkjøpte programmer - og ikke minst egne prosjekter. 

Med kinofilmen «Magnus» i en særstilling, som ble solgt til over 60 land. 

 

- Folk forventer levende bilder

Etter tre års drift med både kraftig oppbemanning, kostnadskutt og så økt aktivitetsnivå igjen, er det i dag 67 ansatte i VGTV.

Og bare siden 2014 har nyhetskonsumet endret seg dramatisk: 

Valgdagen i USA var det flere som fulgte VGTVs livedekning enn de som leste den mest leste saken.

Og den dagen Donald Trump ble innsatt, var hele 3,7 millioner unike brukere innom VGs plattformer. 

Stikkordene og veksten kommer på mobil og levende bilder. 

VGTV-sjef Helje Solberg, som har bakgrunn fra den klassiske nyhetsjournalistikken, mener at spørsmålet ikke er «video eller ikke video»:

- Hvorfor satser vi så tungt på levende bilder? Jo, fordi folk forventer det. Hvis VG skal styrke og bevare sin posisjon som Norges største digitale nyhetsnettsted, er det essensielt at vi lykke med video.

- Fordi vi går mot et mer visuelt samfunn. Vi opplever et fundamentalt skift i hvordan innhold konsumeres. Sosiale medier endre måten folk forventer å konsumere innhold.

- Og vi er opptatt av å integrere video mye bedre i selve historiefortellingen. Ambisjonen er å levere en mer sømløs opplevelse, hvor video plasseres der den passer best i historien, ikke nødvendigvis som et separat element, sier Solberg. 

For leserne og seerne oppleves VGTV som en integrert del av produktet og nettavisen. Solberg mener likevel det har vært riktig å skille det ut: 

- Det handler om fokus, og om å etablere en læringskultur hvor vi jobber  med å utvikle levende bilder. Men også om å synliggjøre hva det innebærer å satse så tungt på levende bilder, ikke minst økonomisk, sier hun.

Samtidig ligger det i kortene at VGTV AS en dag blir fusjonert tilbake i morselskapet Verdens Gang AS igjen.

Powered by Labrador CMS