Kronikk

FM-slukkingen kan gi en liten dupp i 2017. Men DAB, digitalisering og 30 kanaler vil på sikt føre til at vi hører mer på radio

- Over 40 land har startet utrullingen av DAB+. Norge er først i verden til å slukke, og hele verden følger med på hva som nå skjer, skriver Knut-Arne Futsæter i Kantar TNS.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Knut-Arne Futsæter, forskningsleder medier i Kantar TNS

2017 blir et spennende radio-år, når alle får tilgang til flere kanaler og det nasjonale FM-nettet slukkes.

Utfordringen bli at man må bytte ut de mest brukte FM-apparatene.

Man kan forvente at lytting på NRKs kanaler blir redusert, mens de kommersielle radiokanalene vil samlet sett sannsynligvis ha en stabil utvikling når vi oppsummerer 2017.

Lokalradioene kan oppleve et løft, spesielt de som både sender på FM og DAB.

 

Digitaliseringen av radiotilbudet gir 30 landsdekkende digitale kanaler til hele befolkningen.

Norge blir det første landet i verden som slukker det nasjonale FM-nettet i løpet av 2017, og hele verden følger med på hva som skjer.

Over 40 land har startet utrulling av DAB+, og det som skjer i Norge er avgjørende for når de andre landene vil slukke sine FM-nett.

Nordmenn er digitale ledere med tanke på å skaffe seg ny medieteknologi og bruke nye medier.

Hele 96 prosent har tilgang til internett, 89 prosent har smarttelefon og 70 prosent nettbrett.

Disse høye nøkkeltallene skaper alltid høy oppmerksomhet fra internasjonale analytikere.

  • Se flere tall og presentasjoner i bildekarusellen nederst i saken!

 

Hvordan hører vi på radio i framtida?

 

Den daglige dekningen for radio har vært stabilt høy i mange år, til tross for at radioen som medium har møtt konkurranse fra TV, lydmedier som kassettspiller, CD og mp3-spillere, Spotify, Podcast.

Tradisjonell TV og lesing av papiraviser har vært langt mer rammet av konkurransen fra med internasjonale aktører som Facebook, YouTube og Netflix.

 

Nordmenn har høy tilgang på radioutstyr

Digital radio er tilgjengelig både via PC/Mac, mobilen, digital TV-tilknytning og DAB.

Hele 95 prosent opplever at de har tilgang på minst en digital enhet som kan benyttes til radiolytting, og 74 prosent har minst én DAB-radio.

Kantar TNS DRU-undersøkelse estimerer at 41 prosent av lyttingen er via FM, allerede 38 prosent på DAB, 13 prosent via internett (PC/Mac) og 8 prosent via digital-TV anlegg.

 

Den største utfordringen er radiolytting bil

Det er dessverre forholdsvis dyrt og mange oppfatter det som komplisert å skaffe seg digital radio i biler.

Mange venter derfor til siste liten med å skaffe seg DAB+ radio i bil.

Per i dag har 32 prosent DAB i bil, og hele 49 prosent av de som ikke har DAB eller DAB adapter i bil vil vente til FM-nettet nasjonalt slukkes før de skaffer seg digital tilknytning.

I dag er 15 prosent av den totale lyttertiden via FM i bil, og 16 prosent via DAB i bil.

 

NRK tar støyten i 2017

Siden NRK starter den regionalvise slukningen før de nasjonale kommersielle kanalene til MTG og Bauer, vil nok NRK tape dekning og spesielt lyttertid i 2017.

MTG og Bauer sine kanalene kan derfor få et løft der hvor NRK stenger FM-sendingene.

På en annen side vil alle radiokanalene tape lyttere dersom folk ikke bytter ut de mest brukte FM apparatene, spesielt i bil.

De som skaffer seg DAB vil imidlertid oppdage at de har tilgang til 30 stasjoner, og det vil nok bidra til økt lytting.

De lokale stasjonene som både sender på FM og DAB, har på kort sikt de beste prognosene.

 

Digitaliseringen vil løfte radio på sikt

På samme måte som TV-konsumet økte med digitalisering og økt tilgang på TV-kanaler, kan også radiolyttingen på sikt øke når folk skaffer seg digitalt radioutstyr og oppdager at man har tilgang på 30 nasjonale og et vel av lokale stasjoner.

Noen lyttere vil nok i 2017 synes det er vanskelig og unødvendig å skaffe seg digitalt radioutstyr og kvitte seg med sine trofaste FM-apparat.

Men på sikt vil økt tilgang på kanaler, digitale tjenester og og bedre lyd medføre et løft for radio som medium både kommersielt og for allmennkringkasteren NRK.

Og via Kantar TNS sine elektroniske målinger PPM, Forbruker & Media og DRU vil norske lyttervaner bli fulgt med argusøyne blant radiofolk i hele verden.

 

 

SE FLERE TALL: Dette er fra en presentasjon Knut-Arne Futsæter holdt i Bodø denne uka, i forkant av at FM-nettet ble slukket.  

Powered by Labrador CMS