Julepraten: Arne Jensen

– 2018 har vært et gullår for norsk journalistikk!

– Det er så mye bra å velge i, men Aftenpostens avsløring av Stortingets pengebruk, Tolga-saken i VG, DNs Tidal-avsløring er tre saker blant svært mange gode og grundige, kritiske og avslørende reportasjeserier, sier Arne Jensen om de sakene han husker best fra 2018.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 har stilt de samme spørsmålene til flere mennesker i mediebransjen før jul. Dette er det generalsekretær Arne Jensen i Norsk redaktørforening svarte. 

 – Hva gjør du i jula?

– Lite originalt: Koser meg meg med familie og venner, primært min kone og vår tre år gamle datter. Vi er hjemme på julaften, tar en tur på hytta i romjula og så har vi en skikkelig tradisjonsrik nyttårsfest med overnatting hos gode venner.

– Når slapper du av og hva gjør du i så fall?

– Når jeg har stekt medisterkakene (en av mine få forpliktelser hva gjelder maten) lørdag før julaften, da senker julefreden seg.

– Hva spiser dere til jul?

– Ribbe på julaften, og ellers litt forskjellig julemat. Nyttårsaften er det pinnekjøtt.

– Hvordan oppsummerer du medieåret 2018?

– På plussiden: a) Lesermarkedet er i klar bedring, folk vil betale for god journalistikk, b) det har vært et svært godt år for grave- og dybdejournalistikken og c) vi fikk et godt utkast til en helt ny medieansvarslov.

– På minussiden: a) annonsemarkedet, særlig digitalt, er mildt sagt krevende og b) mediepolitisk venter vi på en rekke avklaringer som er viktige for rammevilkårene våre, først og fremst den lenge bebudede mediemeldingen.

– Hvilke(n) mediesak(er) husker du?

– Det er så mye bra å velge i, men Aftenpostens avsløring av Stortingets pengebruk, Tolga-saken i VG, DNs Tidal-avsløring er tre saker blant svært mange gode og grundige, kritiske og avslørende reportasjeserier. 2018 har vært et gullår for norsk journalistikk!

– Hva ble årets flause?

– Jeg synes det er vanskelig å plukke ut «årets flause». Kommer ikke på noen virkelig store, men noen små har det jo vært. Like fullt forbausende få, sett i lys av hvor krevende det er å drive løpende nyhetsformidling i dagens tempo.

– Hvem lagde den beste journalistikken?

– Det har jeg ikke tenkt å gjøre meg til dommer over, men jeg synes alle de store redaksjonene har levert på oppdraget om å overvåke makt og avdekke kritikkverdige forhold. Det er særlig morsomt å se at VG og Dagbladet nå åpenbart har undersøkende og prisvinnende journalistikk som et mer tydelig satsingsområde enn noen gang.

– Hvilken bransjeperson inspirerte deg i 2018?

– Jeg inspireres fort av de jeg har rundt meg, primært min meget dyktige kollega Reidun Kjelling Nybø. Men i tillegg lar jeg meg inspirere av de mange lokalavis- og fagpresseredaktørene som har ambisjoner om å drive kritisk og krevende journalistikk til tross for ofte vanskelige arbeidsvilkår. Dette er engasjerte og flinke fagfolk som får ufortjent lite ros. Tvert imot blir de ofte forsøkt snakket ned.

– Hva bør bransjen gjøre annerledes i 2019?

– Vi må bli flinkere til å fortelle hva som skiller de redaktørstyrte, journalistiske mediene fra alt annet, og synliggjøre premissene for journalistikken og hvordan den blir til. 

Powered by Labrador CMS