Jon Georg Dale (Frp), her fra et besøk hos tørkerammede bønder i Vestfold da han var landbruksminister. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Ny postlov:

25.000 abonnenter «ofres» trolig hvis avisene må betale for distribusjon selv

Å levere aviser til de 15 prosent «dyreste» abonnentene i nord og vest, vil koste like mye som å levere til de resterende 85 prosentene, skriver Klassekampen i dag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det nærmer seg regjeringens framlegging av forslag til ny postlov, og mange av avisene frykter at reduksjon i antall dager med post også kommer til å få svært alvorlige konsekvenser for avisombæringen og levering til papirabonnenter i grisgrendte strøk. 

Klassekampen skriver i dag at Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) har kommet med et kompromissforslag til samferdselsminister Jon Georg Dale, om at en annen aktør, for eksempel Helt Hjem, distribusjonsselskapet som er eid av blant annet Schibsted, Amedia og Polaris, kan overta avisleveringen etter Posten.  

Men levering til 25.000 av abonnentene - tilsvarende rundt 15 prosent - bosatt i hovedsakelig Finnmark, Nordland og på Vestlandet, er det svært dyrt å levere til.

Prislappen blir totalt 250 millioner kroner for avislevering til 25.000 abonnenter, ifølge Klassekampen.  

Det betyr, ifølge Klassekampen, at det er like dyrt å levere til disse 15 prosentene, som de resterende 85 prosentene og det er dermed en risiko for at disse «ofres» om avisene skal ta kostnaden selv. 

 – Ideelt ønsker vi selvsagt en løsning som ivaretar alle avisenes behov også i framtida. Samtidig ønsker vi å diskutere en best mulig avbøtende løsning, som ligger et sted mellom ingenting og 100 prosent, sier Stig Finslo i Amedia til Klassekampen. 

Powered by Labrador CMS