Filter Nyheter og Harald Klungtveit har overtatt de 75.000 følgerne Buzzit hadde på Facebook.
Filter Nyheter og Harald Klungtveit har overtatt de 75.000 følgerne Buzzit hadde på Facebook.

3 år etter fødselen er Buzzit nå gravlagt for godt. Du vil ikke tro hva Even Aas-Eng og Harald Klungtveit har gjort med Facebook-siden

Venture Factory fikk aldri til driften av viralsiden etter oppkjøpet i fjor. Buzzit er nå borte fra internett - mens de 75.000 følgere på Facebook har blitt til likes for Filter Nyheter.

Husker du Buzzit - viralsiden som Nordlys startet våren 2014, og som senere skulle starte en vekkelse over halve den norske mediebransjen?

Aftenpostens omtale av Buzzit høsten 2014.
Aftenpostens omtale av Buzzit høsten 2014.

Den vekkelsen levde i et drøyt år, med etterfølgere som TLDR, Superlike og BisBuzz, sider som senere forsvant alle som en.

Den norske originalen - hvis man kan kalle en side som ifølge Aftenposten baserte seg på å kopiere andres innhold - levde imidlertid litt lengre.

Historien om Buzzit:

Viralnettstedet som ble etablert i kjelleren til Nordlys i Tromsø våren 2014. Midt i en nedbemanning ga Nordlys-redaktør Anders Opdahl tre ansatte en mulighet til å starte et nytt nettsted i stedet for å miste jobben.

- Mens bransjen var opptatt med å snakke om New York Times' lekkede strategirapport, satte redaksjonen i Nordlys i gang en ny nyhetstjeneste, heter det i Amedias omtale av Buzzit - under seksjonen «samfunnsoppdraget» på konsernets hjemmesider.

Nettavisen fikk raskt stor trafikk og fart på sosiale medier, men skapte i realiteten aldri store inntekter.

Høsten 2014 satte Aftenposten kritisk søkelys på Buzzit, og mente nettstedet stjelte og klipte fra både norske og globale nettsteder.

I desember 2014 flyttet Amedia eierskapet fra Nordlys til konsern. Selskapet fortsatt å holde til i Tromsø, og Dan Granath kom inn som daglig leder.

Våren 2016 solgte Amedia 51 prosent av Buzzit til Venture Factory.

I høst ble nettsidene lagt ned. Selskapet blir nå fusjonert og overtatt av Venture Factory AS.

Men da Amedia satte full fart på brukerbetaling, ble viralinnholdet og trafikken derfra enda mindre interessant.

Og våren 2016 kjøpte Venture Factory 51 prosent av selskapet, med en plan om å slutte å kalle det journalistikk og drive viralsiden videre med ren markedsføring.

 

...men slik gikk det aldri

Så ble det ganske stille. Nettsiden levde imidlertid videre med noe innhold i samme sjanger, men stadig mindre.

I høst ble lyset så trukket helt ut. Nettsiden buzzit.no sender deg nå videre til venturefactory.no, og forrige uke ble Brønnøysundsregistrene varslet om at Venture Factory AS overtar Buzzit AS gjennom en fusjon.

Men det er egentlig over et år siden siden driften i praksis ble innstilt.

Det opplyser daglig leder og medeier Even Aas-Eng på spørsmål fra Medier24 om hva som egentlig skjedde:

- Vi fikk det ikke til, eller rettere sagt så kom vi ikke i gang, erkjenner han. 

Det var det flere årsaker til, sier han: 

- Vi hadde ansatt to innholdsprodusenter og en daglig leder, men personen som skulle lede virksomheten snudde i døra like før oppstart. Jeg prøvde selv å ta ansvar for salget av annonser, men lyktes ikke å skaffe nok inntekter og selskapet gikk tomt for penger, sier Aas-Eng. 

Og legger til: 

Når vi nå fusjonerer selskapet inn i Venture Factory er det for å få med oss et lite fremførbart underskudd. Alternativet hadde vært avvikling.

 

Filter fikk Facebook-følgerne

Men én ting av verdier hadde det jo: En Facebook-side med 75.000 følgere. Hvor ble de av?

Aas-Eng driver ikke bare med teknologi, markedsføring og startups i Venture Factory. Han er også styreleder og medeier i Filter Media Norge AS, som står bak Filter Nyheter, Filter Film og TV og Filter Partner.

Og når man taster inn Facebook.com/Buzzitno kommer også svaret på spørsmålet på hvorfor førstnevnte Filter Nyheter plutselig har fått over 80.000 følgere på Facebook:

Siden er fusjonert med Buzzit, har overtatt alle følgerne og dermed mer enn tidoblet sin følgerskare.

- Filter Media har med andre ord kjøpt disse 75.000 følgerne fra Buzzit?

- Ja, det er gjort en avtale mellom Venture Factory og Filter Media Norge om dette, sier Aas-Eng.

 

- Det morsomte jeg har hørt

Dermed har Filter Nyheters redaktør Harald Klungtveit overtatt Facebook-følgerne som ble resultat av det Nordlys etablerte våren 2014.

En satsing Klungtveit selv for tre år siden omtalte som «tyveri- og plagiatnettstedet Buzzit».

Denne overtakelsen er imidlertid godt nytt, mener han:

- Jeg sa ja til dette med en gang, fordi det er det morsomste jeg har hørt om. Det er definitivt i Filter Nyhetets ånd hvis det dukker opp grundig nyhetsstoff i feeden til folk der det før bare var billig kuriosa og annonser.

- Men er det en fare for at dette er en helt annen og ikke særlig relevant målgruppe for deres journalistikk?

- Det er for tidlig å analysere hva dette betyr, det er noen uker siden endringen ble fullført. Antall likes på siden er ingen suksessfaktor alene i 2017, og dette stuntet fungerer bare hvis også disse følgerne leser og engasjerer seg i journalistikken vår - men det har vi all grunn til å tro at de gjør, sier han.

Filter-redaktør Klungtveit sier han ikke har fått noen negative reaksjoner så langt; tvert i mot har han inntrykk av at sakene er blitt godt tatt i mot av følgerskaren.

Men kanskje er det noen som blir krenket?

- I 2017 skal man ikke se bort fra at noen blir krenket av å få indrefilet i stedet for smågodt. Jeg håper nesten at det sitter en person et sted og fråder over å bli oppdatert på Catalonia eller statsbudsjettet i stedet for dyr som snubler, sier han.

 

Har økt bemanningen - og produksjonen

- Du var blant dem som slaktet dette nettstedet for tre år siden. Er det litt «skjebnens ironi» at du tre år senere overtar siste restene av det?

- Joda, jeg har ledd hjertelig i et par av møtene hvor vi planla dette nå. Og så mener jeg det ikke fins noen bedre ende for Buzzit enn at følgerne deres nå kan få servert og bidra til å løfte ordentlig journalistikk, sier Harald Klungtveit.

Og det skal det bli mer av:

Nettavisen han var med på å etablere vinteren 2016 har gradvis utvidet bemanningen. Pål Nordseth var med fra start som redaktør for Filter Film og TV, men skriver også for nyhetssiden. Lars Eide er publisher. Tora Lind Berg ble i høst fast ansatt som journalist. Og Jonas Skybakmoen skriver på deltid. I sum skal det betyr mer innhold.

- Hva er planen videre - dere skal ikke bare skrive om norske nynazister?

- Nei, men vi skal gjøre det også. Jo flere vi blir, desto større rom har vi for å dyrke graving og langsiktige prosjekter. Samtidig som vi leverer våre faktabaserte vrier på utenriks, norsk politikk og samfunnsliv, sier Klungtveit.

- Men dere skal fortsatt drive etter et konsept med oppsummerende nyhetsbrev, kombinert med noen grundige saker og reportasjer?

- Ja, vi skal ikke teppebombe siden med registreringer. Det er nok nyheter på norske nettaviser. Det gir oss rom til å velge våre egne slag og saker, mener redaktøren.

Filter Nyheter har som kjent verken reklame eller brukerbetaling, men finansieres av innholdsmarkedsføring på den kommersielle søstersiden Filter Partner. Selskapet Filter Media Norge AS omsatte i fjor for 2,2 millioner kroner, med et driftsresultat på minus 755.000 kroner.

 

Til toppen