Fersk undersøkelse:

40 prosent av redaktørene i Fagpressen frykter kraftig reduserte annonseinntekter

– Flere påpeker hvor viktig det er at fagmediene dekker denne krisen, sier administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nesten halvparten av alle Fagpressens redaktører frykter kraftig reduserte annonseinntekter som følge av korona-krisen. Flere frykter også en tilsvarende reduksjon av opplagsinntektene.

Det viser en fersk undersøkelse som Fagpressen utførte denne uken. Totalt 116 redaktører svarte på undersøkelsen. 

– De åpne svarene gir oss også verdifulle kommentarer og innspill. Flere påpeker hvor viktig det er at fagmediene dekker denne krisen, sier administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen.

Blant svarene som Fagpressen fikk inn var dette:

«Mange fagmedier dekker områder som er av stor betydning for grupper i samfunnet, men som ikke fanges av opp av allmenne medier, også knyttet til pandemien. Noen skriver for bestemte risikogrupper, andre for yrkesgrupper som rammes hardt mm. Jeg har inntrykk av at enkelte informasjonstjenester prioriterer medier etter kjøttvekt og ikke etter relevans. Dermed har det vært vanskelig å få tak i tilstrekkelig spesifikk informasjon.» 

Undersøkelsen avdekket også at:

  • 13 prosent vurderer endring i utgivelsesplanene.
  • 12 prosent spår nedgang i opplagsinntekt. Det viktig å huske at Fagpressen harmange medlemsbetalte abonnementer, men vi har også kommersielt utsatte titler.
  • 2 prosent har sendt permitteringsvarsel.
  • 18 prosent mener at det kan bli aktuelt med permitteringer senere.

– Til sammen jobber det over 1200 personer i Fagpressens titler. Tallene i undersøkelsen er derfor betydelige, og myndighetene må merke seg disse når virkemiddelpakker vurderes. Vi kommer til å følge godt med på hvordan våre medlemmer har det gjennom tiden med krisetiltak, sier Olsen.

  • For ordens skyld: Medier24 er medlem av Fagpressen.
Powered by Labrador CMS