ANFOs lesetips

9 artikler du bør få med deg før ferien nærmer seg. Her er ukas lesetips fra Jan Morten Drange

Har du fått med deg siste ukas debatter om reklame og digital markedsføring? Hvis ikke: ANFO-direktør Jan Morten Drange har deltatt i noen av dem, og lest resten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det nærmer seg ferien og i den forbindelse er det godt med noen faglige tips.

ANFOs lesetips

ANFOs lesetips er vår nye spalte i samarbeid med Annonsørforeningen og direktør Jan Morten Drange. 

Han leser de fleste internasjonale fagnettsteder om reklame og markedsføring, og deler mange artikler blant annet på Linkedin

Hver uke oppsummerer Jan Morten noen av de beste, viktigste eller mest interessante artiklene i en anbefaling. 

Vi kan jo ikke bare lese krim heller.

Influencerne er i vinden om dagen. Både internasjonalt og i Norge går debatten.

I denne artikkelen er det Keith Weed fra Unilever som reiser flagget og krever at Influencerne innretter seg etter de krav og forventninger som er vanlig ellers i mediebransjen:

Unilever's Keith Weed calls for 'urgent action' to tackle influencer fraud

Unilever wants to improve the integrity, transparency and measurement of influencer marketing, with its top marketer Keith Weed calling on the ad industry, and platforms like Instagram, to take "urgent action now to rebuild trust before it's gone forever".

Fagterminologi kan være vanskelig. «Buzzwords for buzzwords sake» er sjelden lurt. Nå kutter WPP bruken av den gamle høvdingen Sir Martin sitt favorittord; «Horizontally». Fordi de ansatte i det store WPP systemet aldri forstod verken meningen eller betydningen av ordet.

Kommunikasjon er vanskelig. Også i kommunikasjonsbransjen!

Sorrell's 'confusing' horizontality buzzword declared dead by WPP - AdNews

In its first AGM since the departure of long-standing chief executive Sir Martin Sorrell, WPP leaders have declared the business will survive without the advertising tycoon and have officially retired the popular buzzword 'horizontality'.

Hver vår arrangere rer ANFO Adtech Programmatic og hver vår slipper vi deler av funnene i Den Store Annonsørrapporten. Så også i år.

Funnene er dessverre ganske nedslående. Det går for tregt fremover. Hele rapporten blir presentert på DSAD 11. oktober.

- Halvparten sier GDPR vil svekke våre digitale annonsemuligheter

ANFO gjør årlig en større studie hvor annonsører besvarer en del spørsmål knyttet til media og andre virkemidler. Deler av denne studien belyser det digitale spesielt, og vi har nå i noen år presentert deler av undersøkelsen på vår Adtech konferanse i juni. Så også i år.

Mistilliten mot mediebyråene blusser opp hos annonsørene

Syv av ti er bekymret for manglende åpenhet. Fire av ti tror på skjulte inntekter Ferske tall fra Anfos årlige annonsørrapport viser at mediebyråene ikke har klart å lappe sammen relasjonen til norske annonsører, to år etter at Anfo først dro av plasteret og avslørte et åpent sår i annonsørenes tillit til mediebyråene.

Vi kan heller ikke slippe GDPR helt enda. Vi har fortsatt betydelige utfordringer knyttet til økt fokus på personvern og GDPR. Her kommer noen relevante innlegg fra de siste to ukene.

Først en sak hvor Dr. Johnny Ryan som var speaker på ANFO sin Adtech dag i juni går hardt ut mot Google og Facebook sin GDPR-håndtering.

Hardt ut mot Google og Facebooks GDPR-håndtering

Det er på grunn av selskaper som Google og Facebooks kontroversielle informasjonsinnhenting at GDPR i det hele tatt er blitt nødvendig, sier professor og tidligere direktør for databeskyttelse Johnny Ryan i det irske nettselskapet Pagefair. Han er i Oslo for å snakke på Annonsørforeningens (Anfo) konferanse om programmatisk annonsesalg, et område som er blitt hardt rammet av EUs nye personverndirektiv, GDPR.

Så en bra sak fra Digiday. Også knyttet til Google og Facebook.

Marketers struggle to track audiences after Facebook and Google scale back data for GDPR - Digiday

Google's and Facebook's preparations for the General Data Protection Regulation have caused a headache for marketers that relied on the platforms for ad targeting. Marketers said they now struggle to comprehensively measure their targeting across the platforms within their own data management platforms, forcing some to turn to third-party measurement partners and others to be complacent with piecing together the data they do have strictly within Google and Facebook.

Hvem tror man vil komme best og dårligst ut av GDPR? Hele 86 prosent i denne Digiday-analysen mener det er Google og Facebook som vil komme best ut. Det var vel neppe intensjonen fra Brussel!?

Digiday Research: Publishers are expected to suffer most due to GDPR - Digiday

At the Digiday Hot Topic UK: GDPR event in May in London, we surveyed 22 companies on what they predict will happen as a result of the General Data Protection Regulation. Check out our earlier research on what companies are tracking to measure the impact of GDPR here.

Avslutningsvis slår vi inn noen åpne dører for skikkelig god markedsføring og kreativitet. Hvem husker ikke Cadburys Gorilla-film? Her får du historien om hvordan filmen, som resulterte i 10% salgsvekst, ble til.

Why Cadbury's 'Gorilla' ad nearly didn't get made

When Cadbury launched 'Gorilla' in 2007 the brand was suffering after a salmonella scare, and despite the brand's former marketing director admitting it was the hardest concept he's ever had to sell, the ad went on to increase sales by 10%.

En av historiens ledende reklamepersonligheter er Sir John Hegarty. Sentral gjennom mer enn 40 år, blant annet gjennom byrået som delvis bærer hans navn; Bartle, Bogle & Hegarty.

I denne artikkelen slår John et slag for kreativiteten som han mener i stor grad forsvinner i en verden hvor data ofte blir alt! get back to the roots agencies er John sin klare oppfordring.

Sir John Hegarty: Creativity is receding from the world of marketing and the obsession with data is to blame

I've barely sat down in the office of Sir John Hegarty's latest venture, startup incubator The Garage, before he is bemoaning everything that is wrong in the ad industry today. Across the table, he complains how creativity is "receding from the world of marketing" as it becomes data-driven, how marketing has forgotten to "engage with people's imagination and soul" and how digital tech "hasn't created the wealth it promised to".

Powered by Labrador CMS