Bloggerne går forbi fagfolk og akademikere i kampen om lesere. Det vil Trygve Aas Olsen gjøre noe med. Nå vil han gi alle som trenger å uttrykke seg skriftlig noen gode skrivetips - og sammenligner det å skrive en tekst med å snekre noe.
Bloggerne går forbi fagfolk og akademikere i kampen om lesere. Det vil Trygve Aas Olsen gjøre noe med. Nå vil han gi alle som trenger å uttrykke seg skriftlig noen gode skrivetips - og sammenligner det å skrive en tekst med å snekre noe. (Foto: Sturlason)

Ny bok:

Å skrive en god tekst er ingen heksekunst, mener Trygve Aas Olsen. Det handler om å gjøre det enkelt og smart

- Det er trist at mange kunnskapsrike mennesker skriver tekster som er blottet for selvtillit og snert, sier journalisten, læreren og forfatteren.

  • Endret

Det å skrive en god tekst er ingen heksekunst. Det er noe de aller fleste kan lære seg, mener Trygve Aas Olsen – og slipper boka «Skriv enkelt og smart». 

– Jeg brenner for at mennesker skal kunne formulere seg klart og tydelig, sier Aas Olsen. 

Han har lang fartstid som journalist og er nå ansatt ved Institutt for journalistikk. De siste årene har han kurset alt fra journalister, akademikere og byråkrater.

Og i kurssammenheng møter han dem ofte: Mennesker som er proppfulle av kunnskap – men med skortende evner når det gjelder formidling.

– Ta forskere og akademikere. De er ofte engstelige for å bli oppfattet som folkelige og enkle når de skal uttrykke seg skriftlig. Dermed dynger de teksten ned med tungt fagspråk og akademiske vendinger.

Aas Olsen nevner noe som for mange blir en øyeåpner:

– Tenk på en forsker som sitter i skinnstolen til Fredrik Skavlan mens folk er klare for fredagstacoen. Mange er redd for å få sagt for lite, men hos Skavlan handler det ikke om å greie ut om alt du kan.

«Skriv enkelt og smart» er tittelen på boken til Trygve Aas Olsen. Her vil han lære folk med kunnskap å fortelle gode historier og fange lesernes oppmerksomhet.
«Skriv enkelt og smart» er tittelen på boken til Trygve Aas Olsen. Her vil han lære folk med kunnskap å fortelle gode historier og fange lesernes oppmerksomhet. Foto: Kagge Forlag

- Her tas det ned på et enkelt nivå. Den gode historien får skinne og de helt krystallklare poengene hentes fram. Skavlans redaksjon har god teft og finner folk som ikke bare kan og vet mye, men som også behersker formidlingen kunst.

– Men mitt poeng er at dette ikke er noen heksekunst. Med triks og verktøy i ermet kan de aller fleste klare å fortelle gode historier på en enkel, underholdende og forståelig måte.

 

Ta skoene på

Aas Olsen bekymrer seg for skrivelysten til den gjengse nordmann. Han tror alle som skriver, og særlig folk som er avhengig av å skrive og uttrykke seg skriftlig på jobb, kan ha glede av «Skriv enkelt og smart».

– På Facebook skriver folk flotte og ektefølte tekster om noe de har på hjertet. Der tør de også å bruke seg selv. Men så fort de skal formulere noe mer offisielt, en fagtekst, et brev til en offentlig instans eller en kronikk, så skifter de stil.

- Da skal det skrives høyverdig og høytidelig – og skrivelysten forsvinner. Det er trist at mange kunnskapsrike mennesker skriver tekster som er blottet for selvtillit og snert.

Et av de sterkeste tipsene fra Trygve Aas Olsen er nettopp å ta i bruk eget liv når du skriver.

– Igjen: Tenk på skinnstolen til Skavlan! Tenk at du sitter der og skal bli hørt av det tacospisende publikummet. Da må du møte dem med skoene på; Altså, vær til stede i det du formidler. Beskriv smaker, lukter og synsinntrykk, så leseren kan leve seg inn. Skribenter som støtter fakta med egne erfaringer, får tillit.

 

– Bloggere – ingen uting

– I disse bloggtider: Står vi i fare for at det er folk som roper høyest som blir hørt og lest, Aas Olsen?

– Bloggere er ingen uting slik jeg ser det, de bare viderefører dagliglivets samtaler og meningsytringer på nye plattformer. Det finnes blogger om alt mulig, og det er blitt sånn at veldig mange skriver og uttrykker seg. Men parallelt må vi sørge for at de som sitter på kunnskap kommer på banen med god formidling.

Språkentusiasten nevner Helene Uri, Camilla Stoltenberg og Finn Skårderud som eksempler på folk som klarer å nå ut.

– Dette er også personer som ofte nevnes når det blir snakk om kommunikative forbilder. Men folk tror det er svært vanskelig å komme opp i samme liga. Men igjen: Det er ingen heksekunst å fange leseren og fortelle gode historier.

Til toppen