Sportssjef Eirik Fardal innrømmer at de landet på kulen med denne hopp-blemma.
Sportssjef Eirik Fardal innrømmer at de landet på kulen med denne hopp-blemma. (Foto: Aftenposten og faksimile fra Aftenposten)

Aftenposten-hyllesten av Matti Nykänen gikk ikke helt som planlagt

Trykket bilde av feil hopper i papiravisa. – Vi har dummet oss ut, sier Aftenpostens sportssjef Eirik Fardal til Dagbladet.

OBS! Saken er oppdatert med at VG har gjort en liknende blemme

I tirsdagens papirutgave av Aftenposten er det viet to sider til hopp-legenden Matti Nykänen, som døde mandag. Dagbladet omtalte saken først. 

Det er bare én utfordring. Bildet Aftenposten har trykket er av den norske hopperen Olav Hansson, ikke av Nykänen. 

– Vi har dummet oss ut. Vi har lagt på et bilde av Olav Hansson fra et renn Matti Nykänen vant i 1982, og vi ble lurt av bildeteksten i arkivet. Vi må bare beklage. Dette skal vi rette opp i, sier Eirik Fardal til Dagbladet.

Dagbladet har også snakket med Hansson selv, som ler av det hele.

– Da må jeg kjøpe Aftenposten og se. Det er hyggelig med gode ord, ler Hansson overfor Dagbladet

Også VG har trykket bilde av feil hopper i papiravisa i dag. De har trykket bilde av den jugoslaviske hopperen Primoz Ulaga. 

- Vi har gjort en feil, og det skyldes først og fremst at det sto feil bildetekst i bildebasene. Det var hovedårsaken til feilen. Det er ikke Matti Nykänen. Der må vi legge oss flate. Det går sikkert an å se at det ikke er ham hvis man ikke vet akkurat hva slags hjelm og sko han hadde, og det gikk oss hus forbi i går. Det må vi bare beklage, sier Ken André Ottesen til Dagbladet. 

Til toppen