Aftenposten Junior-redaktør Mari Midtstigen beklager til sine lesere med to siders oppslag.
Aftenposten Junior-redaktør Mari Midtstigen beklager til sine lesere med to siders oppslag. (Foto: Eira Lie Jor/faksimile fra Aftenposten Junior)

Aftenposten Junior beklager at de skrev om Sommarøy-bløffen: – Barn skal være trygge på at det de leser hos oss er sant

– Når noe som dette skjer er det to ting man må gjøre; Å rette opp feilen og å si unnskyld, forteller redaktør Mari Midtstigen.

Aftenposten Junior legger seg nå langflat og beklager overfor sine lesere at de gikk rett på og skrev om den mye omtalte Sommarøy-bløffen i forrige uke.

Saken - som NRK avslørte kun var et PR-stunt fra Innovasjon Norge - var avisens forsideoppslag, noe som blant annet fikk tidligere Arbeiderparti-rådgiver Camilla Ryste til å kreve en beklagelse til barna fra Innovasjon Norge.

 

Røe Isaksen og Haugli ber om unnskyldning

Den kom uforbeholdent denne uken.

For i tillegg til beklagelsen fra Aftenposten Junior-redaktør Mari Midtstigen, legger også Innovasjon Norge-direktør Håkon Haugli og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen - som Medier24 kunne avsløre kjente til stuntet allerede i mai - seg begge langflate over to sider i den siste utgaven.

Aftenposten Juniors oppslag om Sommarøy-bløffen. Foto: Faksimile Aftenposten Junior

– Når noe som dette skjer er det to ting man må gjøre; Å rette opp feilen og å si unnskyld. Derfor valgte vi å bruke plass på å fortelle hva som var galt i den første saken, og litt om hvordan det kunne skje, forteller Midtstigen til Medier24.

– Det er vårt ansvar å publisere riktig informasjon. Her hadde vi ikke vært gode nok til å kontrollere opplysningene. Det er vi lei oss for. Det er veldig viktig for oss å være en troverdig nyhetskilde. Barn skal være trygge på at det de leser hos oss er sant. Derfor tar vi dette alvorlig og vi må lære av det, understreker Midtstigen. 

 

– Har prøvd å forklare hva en kampanje er

Hun håper også avisens unge lesere vil lære noe av beklagelsen. Blant annet om hva som ligger i kjernen av saken.

– Det vi har prøvd på er blant annet å forklare hva en kampanje er, og hva som faktisk var feil. At det ikke var beboerne som hadde ideen, men faktisk Innovasjon Norge, forteller Midtstigen.

Hun er glad for at både Haugli og Røe Isaksen stilte opp og lot seg intervjue av avisens unge Junior-journalister. 

– Det som var litt spesielt da vi intervjuet Røe Isaksen var at han visste om kampanjen. Jeg synes han burde gitt vår journalist en advarsel om det, men han forklarer hvorfor det ble sånn i vår sak denne uken, forteller Midtstigen. 

 

Opphetet debatt

Debatten ble svært opphetet etter NRKs mye omtalte avsløring. Innovasjon Norge fikk kritikk, mediene fikk kritikk, mediene ble tatt i forsvar, mens en av initiativtakerne bak kampanjen ga også kritikerne kritikk.

Og stort sett alle beklaget og lagt seg langflate, både Innovasjon Norge og  Røe Isaksen. Men beklagelser fra mediene - som var de som faktisk gikk rett på limpinnen - har ikke dominert i nyhetsbildet før Aftenposten Junior nå bruker spalteplass på det.

Reaksjoner fra Juniors egne lesere har uansett ikke vært mange den siste uken.

– Det har vært lite reaksjoner. Det var mye snakk om dette i media i forrige uke, men vi har hatt lite henvendelser fra abonnentene våre, forteller Midtstigen.

Til toppen