Redaktørene Katrine Lia og Oddvar Paulsen i Agderposten vier stor plass til leserinnlegg. Veldig stor plass.
Redaktørene Katrine Lia og Oddvar Paulsen i Agderposten vier stor plass til leserinnlegg. Veldig stor plass. (Foto: Tarald Reinholt Aas/Agderposten)

Agderposten bruker 22 sider på leser­innlegg: – Kjempeviktig

Agderposten går «all in» mot valghelgen og vier 38 sider på to dager til leserinnlegg. – Gledelig å registrere at så mange ønsker å ytre seg i et redaktørstyrt medium, sier nyhetsredaktør Katrine Lia.

Torsdag brukte Stavanger Aftenblad ti sider til debattinnlegg i papiravisen - noe de aldri tidligere har gjort.

Agderposten tok det på sin side noen hakk lenger i sin torsdagsavis og brukte 16 sider til leserinnlegg.

Og som om ikke det var nok: I fredagens avis er det hele 22 sider med debattstoff.

Torsdagens utgave av Agderposten med leserinnlegg.
Torsdagens utgave av Agderposten med leserinnlegg. Foto: Tarald Reinholt Aas/Agderposten

Nyhetsredaktør Katrine Lia forteller til Medier24 at det har vært et stadig økende trykk av bidrag fra leserne inn mot lokalvalget.

– Det er utrolig gledelig å registrere at så mange ønsker å ytre seg i et redaktørstyrt medium med samfunnsdebatt, sier hun.

Men tendensen med mange leserinnlegg er tydelig ellers i året også, forteller Lia.

– Vi mottar stadig flere debattinnlegg. Det fremstår for meg som om flere ønsker å debattere i et forum hvor man puster litt før man trykker enter og send, sier hun.

– Debattstoffet er viktig for oss, så det har vi store planer om å røkte godt, også i tiden som kommer, sier Lia.

– Dette går ikke på bekostning av det redaksjonelle stoffet i papiravisen, da?

– Det tror vi ikke. I torsdagens papiravis hadde vi ti redaksjonelle sider om valget. Det tror vi er godt stoff for våre lesere, sier Lia - og understreker at det kan være de bruker 22 sider til leserinnlegg igjen seinere.

– Hvordan har responsen fra leserne vært på dette stuntet?

– Responsen generelt fra leserne er veldig god. Mange gir uttrykk for at det er deilig å lese lengre resonnementer og begrunnelser når debatten går varmt om lokale saker, enn hva man får tilgang til i sosiale medier, sier Lia.

– Digitalt ser vi også at de beste debattinnleggene er meget godt lest. Flere uker opplever vi at det er flere leserinnlegg som er blant de ti mest leste sakene. Det er også en god indikasjon på at leserne etterspør dette stoffet, sier hun og fortsetter:

– Vi har satset strategisk på dette over tid, og vi mener at vi har tatt en posisjon hvor vi som redaktørstyrt medium er stedet du går til for å bli oppdatert på lokal samfunnsdebatt. Det tror vi er kjempeviktig i en tid hvor debatten på sosiale medier blir hardere og hardere, sier Lia.

 

Til toppen