Forbrukerombud GRY NERGÅRD på pressefrokost om ombudets prioriteringer, i januar 2016. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Aksjon mot skjult reklame førte fram: Forbrukerombudet mener VG og Nettavisen bryter loven

Men møter motbør: – Jeg misliker sterkt er at byråkrater går inn i en redaksjonell virksomhet, sier Gunnar Stavrum.

  • Endret

Oslo (NTB): Forbrukerombudet gjennomførte i en maiuke en aksjon mot skjult reklame i Norges fire største nettaviser. Ombudet mener VG og Nettavisen bryter loven.

Det skriver Dagens Næringsliv lørdag.

Mens Aftenposten og Dagbladet går fri, har VG og Nettavisen brutt forbudet mot skjult reklame i markedsføringsloven, hevder Forbrukerombudet.

Det kommer fram i et brev fra ombudet til avisene, som Dagens Næringsliv har fått innsyn i.

NETTAVISEN-REDAKTØR GUNNAR STAVRUM - her på frokostmøte til Oslo Redaktørforening om innholdsmarkedsføring. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
NETTAVISEN-REDAKTØR GUNNAR STAVRUM - her på frokostmøte til Oslo Redaktørforening om innholdsmarkedsføring. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

– Jeg misliker sterkt er at byråkrater går inn i en redaksjonell virksomhet, sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.

Forbrukerombud Gry Nergård har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt.

Måten saker fra VGs nisjesider Godt.no og Vektklubb.no presenteres på, gjør at Forbrukerombudet krever umiddelbare tiltak fra avisen.

– Jeg er enig med dem om eksempelet fra Godt.no de viser til. Her har vi gjort en for dårlig jobb og vil iverksette tiltak umiddelbart. Men jeg er dypt og systematisk uenig med Forbrukerombudet om deres konklusjon om Vektklubb.no. Det er en redaksjonell tjeneste om et spesifikt tema, sier VGs sjefredaktør Torry Pedersen.

Til toppen